Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: ING MT940 Gestructureerd

ING MT940 Gestructureerd 15 feb 2015 10:28 #1

Nu is de ING overgestapt naar MT940 Gestructureerd, maar het is weer en puinhoop als je het mij vraagt.
Het barst van de slashes en waar bij andere banken er steeds een kenmerk komt met 1 waarde heeft de ING nu meerdere subvelden achter een kenmerk.

Heeft iemand al een stuk VBA code gevonden /gemaakt om zo'n regel uit te kleden naar velden en waardes?
Het had zo eenvoudig opgezet kunnen worden...wie dit allemaal bedacht heeft?
Bij CAMT heb je hetzelfde probleem volgens mij

Johan

Voorbeeld ING

:86:
/EREF/147661110//CNTP/NL10RABO0xxxxxxxxx/RABONL2U/Jansen///REMI/USTD//Overstapservice via NL34RABOxxxxxxxx 2013/

/EREF/15714029001370920//CNTP/NL81INGB000xxxxxx/INGBNL2A/VERENIGING.xxx///REMI/USTD//FACTNR 2014-01 DD 24-1-14/

/CNTP/NL56INGB000xxxxxx/INGBNL2A/Hr J Jansen en/of Mw J Jansen///REMI/USTD//Contributie 2014/2015/
Last Edit: 15 feb 2015 10:30 by Johan Gerrits.
The administrator has disabled public write access.

ING MT940 Gestructureerd 16 feb 2015 11:30 #2

Johan,

Geen code helaas en het ziet er inderdaad erg gecompliceerd uit allemaal. Maar camt.053 kan alsnog wel een oplossing zijn, alle elementen worden daarin los gerapporteerd zodat je niet aan de haal hoeft met codewoorden en slashes. Uiteraard zal ook deze tag 86 regel gerapporteerd worden, maar in ieder geval heb je dan met de losse velden in de camt.053 wel een alternatief.

Groet,
Louis

ING MT940 Gestructureerd 16 feb 2015 14:35 #3

ING en CAMT.053: ik zou er niet te hard op wachten. En als het komt, dan verwacht ik dat ze dezelfde meuk in een "overig" veld mikken.

Ik heb code, is C# ook goed? Die kan ik je eventueel mailen, VB is voor mij "Verschrikkelijk Behelpen" ;)

Stappenplan wat je zou kunnen proberen te volgen:
  1. begin met een zo volledig mogelijke lijst met codes (bijv. EREF, REMI, CNTP) met daaraan een locatie gekoppeld (standaardwaarde -1 = niet aanwezig)
  2. voor elk element in de lijst, zoek naar / + code + /, onthoudt de locatie
  3. als je een code zoekt, kun je in de lijst met locaties controleren of de code voorkomt (omdat de locatie voorkomt), noem dit bijv. L-Code
  4. zoek in de lijst naar de eerstvolgende grotere locatie. noem dit bijv. L-Volgende. Als deze er niet is, dan is het het einde van het hele tekstblok
  5. de hele inhoud van het veld vind je dan op L-Code + 6 tot aan L-Volgende
De inhoud van de velden kun je verder opsplitsen op basis van bank + codeveld. Als voorbeeld: ING doet bij CNTP (Counterparty) slashes tussen elk sub-veld, uit mijn hoofd is het IBAN/BIC/Name/???/City. Hier kun je vrij veilig op / splitsen.
Voor REMI is het structured of unstructured, enz. Voor unstructured komt er na /USTD/ 1 extra slash, de rest van het REMI-veld is de inhoud van de omschrijving (inclusief / voor bijv. "Contributie 2014/2015")

Probleempje hier is eventuele onbekende codes.
Last Edit: 16 feb 2015 15:10 by Alex Hekstra.

ING MT940 Gestructureerd 16 feb 2015 18:41 #4

Dank je heren...

C# heb ik niet en beheers ik ook niet
Ik moet het met VB doen Veel Beter wordt hem hier niet ;-)

Ja de code's in een tabel zetten en dan gaan zoeken of die code bestaat zo doe ik het ook min of meer.
Met Instr zoeken naar slashes en er dan brokjes van maken zonder de slashes.
Werkt goed maar ik blijft het zonde van de tijd vinden omdat het ook heel anders had gekund.
En dan te bedenken dat elke bank er weer anders mee om gaat, niet te bevatten eigenlijk.

Maar goed ik kom er wel uit denk ik.

Groeten

Johan

ING MT940 Gestructureerd 17 feb 2015 08:18 #5

Johan Gerrits wrote:
ik blijft het zonde van de tijd vinden omdat het ook heel anders had gekund.

Zeker. Ik ben nogal gefrustreerd over de ING - mijn klant heeft rekeningen via Mijn ING Zakelijk. Het is een stuk minder beroerd dan de oude formaten, maar waarom ze niet voor camt.053 maar MT940++ (het is geen standaard structured MT940) gekozen hebben is me een raadsel.

Succes!

ING MT940 Gestructureerd 23 feb 2015 09:46 #6

Alex Hekstra wrote:
ING en CAMT.053: ik zou er niet te hard op wachten.

Alex,

Heb even nagevraagd omdat alle NL banken inmiddels camt.053 zouden moeten leveren. Volgens mijn contact bij ING is de camt.053 in NL alleen beschikbaar via SWIFT FileAct en FTP. Gebruik je toevallig IBP of MijnING Zakelijk dan inderdaad nog (steeds) niet beschikbaar helaas zonder ook maar enige indicatie wanneer het er wel is.

Groet,
Louis
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.285 seconds