Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: 11 proef

11 proef 22 nov 2012 16:01 #1

Is er een mogelijkheid om de IBAN door middel van een '11 proef' op juistheid te controleren. Of moet daarvoor het banknummer worden genomen(geen Postbank) en daar de traditionele 11-proef op worden losgelaten?
The administrator has disabled public write access.

Re: 11 proef 22 nov 2012 16:17 #2

Elke IBAN bevat een controle getal op positie 3 en 4. Deze is gebaseerd op het modulus-97 algoritme (ISO 7064). Hiermee kan elke IBAN worden gevalideerd. De elfproef komt hiermee te vervallen bij de overgang op IBAN.

Re: 11 proef 23 nov 2012 09:58 #3

Bedankt voor je antwoord. Ik stel de vraag omdat wij aan straatwerving doen. Dat betekent dat we passanten op straat vragen incasso donateur van KWF te worden. Om dit voor de passanten zo eenvoudig mogelijk te houden willen wij in het begin hun IBAN vragen, maar als ze die niet weten hun oude banknummer en bank. Met de bankcode en het oude banknummer kunnen we het controlegetal op positie 3 en 4 genereren en dus de gehele IBAN opstellen. Maar ik beantwoord mijn eigen vraag al enigszins. Op het oude banknummer kunnen we de 11-proef blijven uitvoeren lijkt me.

Re: 11 proef 23 nov 2012 14:39 #4

Nu zijn de 9-cijferige bankrekeningnummers nog elfproef, maar bij de overgang op IBAN rekeningnummers is dit niet meer noodzakelijk. Ik zou hier niet meer op valideren, omdat onbekend is wanneer banken deze elfproef niet meer gaan toepassen bij de uitgifte van een IBAN rekeningnummer. De elfproef controle is namelijk geen onderdeel van de officiele Nederlandse IBAN specificatie
The following user(s) said Thank You: Frank Glim - KWF Kankerbestrijding

Re: 11 proef 27 sept 2013 08:24 #5

Inmiddels hebben wij een klant die van zijn klant een rekeningnummer heeft otnvangen welke wel aan de mod-97 proef voldoet, maar afgeleide bban niet aan de 11 proef. Beetje jammer dat we in onze software automatisch de bban afleiden van de iban, en op de iban de mod-97 proef doen en op de bban de 11 proef en daar krijgen we nu een fout op.

we gaan nu aanpassen dat als IBAN door de mod-97 komt, we geen 11 proef check meer doen op afgeleide bban.

Re: 11 proef 30 sept 2013 09:51 #6

Inmiddels ontdekt dat de soep niet zo heet gegeten wordt :). Er zijn een aantal websites (niet de officeile IBAN BIC SERVICE site) die ongeacht het nummer wat je intypt een geldige iban inclusief een juist controlegetal teruggeeft. Abn gesproken en zij geven aan dat momenteel nog geen nummers uitgegeven worden waar gaan geldig bban inzit. (dit zou in de toekomst wel kunnen). Verder geven alle banken nieuw uitgegeven rekeningnummers dagelijks door aan de iban bic service, waardoor deze actueel is.
Time to create page: 0.266 seconds