Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Wat te doen als banken geen R-messages geven ?

Wat te doen als banken geen R-messages geven ? 15 feb 2013 00:32 #1

Storneringen (Refunds vanuit het post-settlement proces) zijn alleen zichtbaar op het dagafschrift (Camt.053, MT940, GMU) en niet in het Payment Status Report (Pain.002 bericht).

Het Payment Status Report(Pain.002 )bevat R-messages vauit het pre-settlement proces, zoals afkeuringen (Rejects), annuleringen (Revocation), weigeringen(Refusal, terugboekingen (Return).

De berichten vanuit het pre-settlement proces zijn met name van belang om te kunnen bepalen of een volgende aanlevering aan de bank weer als een FIRST of RECURRING dient plaats te vinden.

VRAAG 1: Worden deze laatste R-messages door alle banken ook via hun dagafschrift vermeldt (en zo ja; hoe gestructureerd?) of wordt hiervoor het Pain.002 bericht gehanteerd ?

Nu heb ik begrepen dat er nog weinig banken zijn die het Pain.002 bericht ondersteunen.
VRAAG 2: Als de terugkoppeling bij deze banken niet via het dagafschrift plaats vindt; hoe kan ik dan als incassant bepalen of een eerstvolgende betaling op het desbetreffende mandaat weer als FIRST of als RECURRING moet worden aangeboden ?
Last Edit: 15 feb 2013 00:34 by Maurice van Bogget (UNIT4). Reason: tikfout
The administrator has disabled public write access.

Re: Wat te doen als banken geen R-messages geven ? 15 feb 2013 11:20 #2

Banken boeken R-transacties terug op de rekening, zowel pre-settlement als post-settlement R-transacties. Dit wordt de bruto boekingsmethode genoemd. De volledige SDD batch wordt dus op de rekening bijgeboekt en eventuele uitval wordt weer teruggeboekt. Voor de bepaling van FRST en RCUR is het inderdaad van belang om te weten of het pre-settlement (afkeuringen) of post-settlement (storneringen) uitval betreft. Hoe banken dit in het dagafschrift terugmelden verschilt per bank.

Voor MT940: De ene bank hanteert een apart codeword in tag 86 hiervoor (bijv. /RTYP/) en de andere bank meldt bankspecifieke transactiecodes terug in tag 61. Bij een aantal banken wordt deze informatie (nog) helemaal niet teruggemeld in het MT940 bericht
Ook in het Camt.053 zal deze informatie over het algemeen via bankspecifieke transactiecodes moeten worden afgeleid, omdat het type R-transactie (helaas) niet als apart veld in het Camt.053 bericht is gedefinieerd.

NB: Returns (bankstorneringen) zijn geen pre-settlement R-transacties, maar betreffen post-settlement R-transacties
The administrator has disabled public write access.

Re: Wat te doen als banken geen R-messages geven ? 21 feb 2013 11:31 #3

Dank Pieter voor deze terugkoppeling.
Het wordt dus nog een hele uitdaging voor software leveranciers om alle verschillende 'smaken' van banken in Nederland te ondersteunen om het R-messages proces voor incassanten soepel te laten verlopen ...

Hoe verhoudt overigens het Bruto boekingsprincipe zich tegenover het Pain.002 bericht ? Dit bericht bevat tevens status informatie waarbij R-messages worden terug gekoppeld. Voor zover ik heb begrepen is het bruto boekingsprincipe via een bankafschrift breder dan het pain.002 bericht, omdat bijv. Refunds niet worden teruggemeld via pain.002.

Om te voorkomen dat posten dubbel behandeld/verwerkt worden, zal een incassant een keuze moeten maken welke terugkoppeling leidend is voor het reconciliatieproces, waarbij het bankafschrift de voorkeur heeft neem ik aan ?
The administrator has disabled public write access.

Re: Wat te doen als banken geen R-messages geven ? 22 feb 2013 07:59 #4

Het dagafschrift zou leidend voor het reconciliatie proces moeten zijn, omdat deze zowel de pre-settlement als post-settlement uitval bevat via terugboekingen. Het pain.002 bericht bevat inderdaad alleen de afkeuringen (rejects) en niet de post-settlement uitval (storneringen). De meeste banken koppelen echter (vooralsnog) niet alle mogelijke afkeuringen in het pain.002 bericht terug. Het pain.002 bericht geeft dus niet een volledig beeld van alle afkeuringen (bijv. SDD rejects van de debtor bank worden nog niet teruggekoppeld in het pain.002 bericht)
The administrator has disabled public write access.
The following user(s) said Thank You: Maurice van Bogget (UNIT4)
Time to create page: 0.288 seconds
Powered by Kunena Forum

Enigma Consulting