Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: definitie andere bank

definitie andere bank 13 juni 2013 22:57 #1

wat is nu de definitie van een andere bank. Dit ivm met om te bepalen of het een first met smnda is of een gewone wijziging van het banknummer. In de bic code zit een vestigingsnummer en een bankcode. Stel het vestigingsgedeelte van de bic code veranderd. is dit dan een smnda geval of niet of is het alleen een smnda indien de bankcode veranders dus ing ipv rabo

www.linkedin.com/groups/What-about-BIC-a...189137012?_mSplash=1 is bijvoorbeeld een topic van het probleem dat we nu in nederland al hebben aangezien bic niet verplicht is en vandaar ook mijn vraag.

In dat topic trekt ook iemand de conclusie dat als iban veranderd je er beter altijd first met smnda van kunt maken. Zullen banken dit goedkeuren en wat is jullie mening over deze stelling.

ik dacht overigens dat nederland uniek was maar in datzelfde forum staat onderaan een link naar document dat per 1 feb 2014 bic code niet meer verplicht is bij binnenlandse transacties en van 2016 ook niet meer tussen landen
Last Edit: 13 juni 2013 23:25 by Jos Kaijser.
The administrator has disabled public write access.

Re: definitie andere bank 17 juni 2013 06:39 #2

Voor het wijzigen van de debtor agent hoef je in principe niet de BIC te kennen. Elke IBAN bevat een bank identifier. Nadeel is wel dat deze bank identifier voor elk land anders is gedefinieerd binnen de IBAN.
Als de bank identifier binnen de IBAN wijzigt (IBAN wijzigt dus), dan zou ik de code SMNDA meegeven. Voor veel landen betekent dit een wijziging naar een andere bank (bijv. Nederland), maar voor een aantal landen kan dit ook een wijziging naar een andere branche betekenen (bijv. Italië en Ierland). Voor laatstgenoemde landen bevat de bank identifier in de IBAN namelijk ook de branche code.
Het optioneel worden van de BIC voor binnenlandse transacties (per 1 feb 2104) resp. crossborder transacties (per 1 feb 2016) is in de EU verordening opgenomen (Europese wetgeving). Vandaar dat dit in elk land zal wijzigen.

Re: definitie andere bank 18 juni 2013 07:37 #3

In versie 7.0 van het SDD Core Rulebook (pas vanaf 1 feb. 2014 actief) is de volgende tekst toegevoegd:
"Debtor Banks which have changed their BIC and / or the IBAN of the Debtor but which remain the same entity should not reject a Collection due to sequence type ‘first’."

Hopelijk houden banken zich hier nu al aan, indien dit zich voordoet.

Re: definitie andere bank 18 juni 2013 14:17 #4

Dat hoop ik ook ;) In ieder geval bedankt voor je duidelijke antwoorden.
Time to create page: 0.334 seconds