Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Bruto incasso rapportage

Bruto incasso rapportage 09 juli 2013 12:46 #1

Onze bank gaat ons verplichten om sdd via Equens (CPS) in te dienen. Nu begrijp ik dat Equens een validatie doet van incassoposten en als bijvoorbeeld het Ibannummer niet voldoet, deze niet doorlaat gaan.

Dit levert op dat het totaal bedrag van de ingezonden batch niet meer gelijk is aan wat er op het afschrift zal komen, dit maakt dat we niet 100% op de bruto incasso methode kunnen vertrouwen en dat er een extra rapportage nodig is om de administratie kloppend te maken.

Uiteraard is het zaak om ervoor te zorgen dat de gegevens okay zijn, maar deze methode is toch geen Bruto incasso maar een mix van netto en bruto?

Is dit een gangbare methode? In mijn ogen zou het veel prettiger zijn om ook deze posten op het afschrift te hebben zodat de informatie "gesloten" blijft.
The administrator has disabled public write access.

Re: Bruto incasso rapportage 10 juli 2013 08:31 #2

De werkwijze van Equens staat bekend als de netto boekingsmethodiek. Afgekeurde posten worden apart gerapporteerd (via pain.002) en komen niet op het dagafschrift als terugboeking terug. Dit is vergelijkbaar met de huidige werkwijze van de NL incasso. Afgekeurde posten komen op de VerwInfo A rapportage en worden niet teruggeboekt.
De meeste banken zijn op de bruto boekingsmethodiek overgestapt, d.w.z. de gehele batch wordt bijgeboekt en afgekeurde posten worden teruggeboekt. Er zijn ook banken die beide opties bieden.
The administrator has disabled public write access.
The following user(s) said Thank You: Peter Fischer, Fible ICT
Time to create page: 0.407 seconds