Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: IBAN verplicht op briefpapier?

IBAN verplicht op briefpapier? 09 juli 2013 13:27 #1

• Erik's Avatar
  • Erik
In hoeverre ben je verplicht als bedrijf je IBAN op je briefpapier en facturen te zetten? Volstaat ook je oude NL-rekeningnummer?

Als je als bedrijf alleen maar binnenlandse betalingen hebt is gebruik van IBAN minder van belang. Particulieren die aan mij als bedrijf betalen wil ik liever alleen mijn 5 cijferige banknummer meedelen dan het 18 cijferige IBAN (+ 8 van BIC). Online bankieren vult het voor verzending toch aan.
The administrator has disabled public write access.

Re: IBAN verplicht op briefpapier? 09 juli 2013 14:22 #2

vanaf 1 februari 2014 nemen banken onze huidige rekeningnummers niet meer in behandeling. Je moet dan dus IBANnummers vermelden. Heb je nu rekeningnummers op het briefpapier, dan moet je daar dus IBANnummers van maken voor het einde van de transitieperiode/1 februari!

Re: IBAN verplicht op briefpapier? 09 juli 2013 14:25 #3

• Erik's Avatar
  • Erik
Het gaat mij niet om de banken maar om de communicatie tussen mij en mijn klant. Ik neem aan dat je oude banknummers kunt blijven omnummeren in IBAN.

Re: IBAN verplicht op briefpapier? 09 juli 2013 14:43 #4

Ik begrijp dat het om de communicatie met de klant gaat. Ik zou vanuit klantvriendelijkheid je eigen BBAN nummers veranderen in IBAN nummers en op je briefpapier zetten. Of banken tot in de eeuwen blijven onnummeren weet ik niet, maar ik verwacht van niet. De transitieperiode waarin je nog een BBAN nummer mag gebruiken is tot 1 februari.

Re: IBAN verplicht op briefpapier? 10 juli 2013 08:05 #5

Het is een wettelijke verplichting dat het rekeningnummer van een bedrijf/stichting in IBAN-formaat wordt getoond op brieven, waar nu een rekeningnummer in lokaal formaat wordt getoond. Tot 1 februari 2016 zou in principe ook de BIC getoond moeten worden t.b.v. klanten met een buitenlandse IBAN.
The following user(s) said Thank You: Erik
Time to create page: 0.259 seconds