Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: SHA-256 hash berekenen over SEPA-betaling

SHA-256 hash berekenen over SEPA-betaling 31 juli 2013 11:13 #1

Graag zou ik willen weten hoe ik een SHA-256 hash kan berekenen over een SEPA XML-betaling. Is daar publiekelijke documentatie over te vinden? Ik heb al contact gehad met onze bank, maar deze konden er geen antwoord op geven en adviseerde me zelf te zoeken op internet. Toen kwam ik eigenlijk vrij snel op dit forum uit.

Bij voorbaat dank.
The administrator has disabled public write access.

Re: SHA-256 hash berekenen over SEPA-betaling 02 aug 2013 15:34 #2

Re: SHA-256 hash berekenen over SEPA-betaling 02 aug 2013 15:39 #3

Bedankt voor je reactie Emile. Het principe van SHA-2 en hashing is me wel bekend, maar dan wil ik mijn vraag nog aanvullen: waar wordt de hash over berekend bij SEPA? Dat is dan neem ik aan over het bestand zelf?

De Rabobank genereert bijvoorbeeld een controlegetal nadat een SEPA-betaling is geupload. Dit getal willen wij voordat het geupload is ook al kunnen genereren. Zodat achteraf kan worden gecontrolerd of het controlegetal (hash) bij de bank hetzelfde is als dat wat wij gegenereerd hebben voor het SEPA-bestand.

Uiteraard heb ik hier al contact met de Rabobank over, maar momenteel nog geen oplossing ontvangen.
Last Edit: 02 aug 2013 15:40 by Tjeerd.

Re: SHA-256 hash berekenen over SEPA-betaling 02 aug 2013 16:11 #4

De hash wordt inderdaad berekend over het xml-bestand.

Jouw programmatuur genereert de hash. De klant moet deze hash intoetsen bij het uploaden bij de bank.

De bank berekent zelf ook de hash. De ingetoetste hash moet overeenkomen met de berekende hash van de bank.

Komt dat niet overeen dan is het een indicatie dat het bestand is gewijzigd tussen het moment van aanmaken en uploaden.
Last Edit: 02 aug 2013 16:12 by Emile Besseling (UNIT4BS).

Re: SHA-256 hash berekenen over SEPA-betaling 08 okt 2013 15:55 #5

Ondertussen is de SHA-256 hash controle ingebouwd (wordt over het SEPA XML-bestand gemaakt) en na uploaden via de Rabobank-applet is dezelfde SHA-256 hash daar ook te zien. Dit geeft aan dat de upload gelukt en dat het SEPA XML-bestand niet aangetast is.

Bij de Rabobank is vervolgens ook nog een controlegetal te zien, maar hoe wordt deze berekend? Ik heb ondertussen contact gezocht met de Rabobank zelf, maar wilde ondertussen hier ook polsen of er hier kennis is over het controlegetal en hoe dit berekend wordt?
Last Edit: 08 okt 2013 15:56 by Tjeerd.
Time to create page: 0.369 seconds