Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: aantal storneringen

aantal storneringen 27 sept 2013 13:19 #1


  • Posts:1
  • DELA's Avatar
  • DELA
  • Offline
wij lopen tegen het probleem aan dat we een veelvoud (10 keer zo veel) storneringen ervaren dan voorheen.
hier zit een stukje timing in, maar de rest kunnen we niet verklaren en weten dus ook niet hoe we dit kunnen reduceren.
heeft iemand dezelfde ervaring en de oorzaak weten te achterhalen?
The administrator has disabled public write access.

aantal storneringen 30 sept 2013 09:43 #2

Er moet toch een storneringsreden meegegeven worden? Zijn het met name storneringen van 1 bepaalde banknummers, bv. Rabobank?

Oorzaak kan zijn meerdere incasso's met hetzelfde mandateid. De eerste incasso moet als FRST en de volgende als RCUR, deze mogen echter niet dezelfde incassodatum hebben. (Rabobank checkt hierop).

Verder moet je de timeline volgen waarbij FRST incasso's 6 dagen voor incasso worden aangeboden aan de bank, en rekening houden met targetdagen (weekenden en feestdagen volgens target2 kalender).

Na een conversie en aanleveren via SEPA moet de 1e keer alles als FRST aangeboden worden.
The administrator has disabled public write access.

aantal storneringen 24 okt 2013 22:22 #3

Meer bedrijven hebben er last van dat het aantal niet geslaagde incasso's aanzienlijk groter is met SEPA incasso's dan voorheen met domestic incasso's. Daar zijn inmiddels een aantal verschillende redenen voor onderkend, waarvan de belangrijkste zijn naast de FRST/RCUR problematiek:
- voorheeen herhaalde Equens een incasso een paar keer als die niet lukte; dit revolveren wordt bij de meste bamken niet meer gedaan; ING gaat het weer doen met de 'on us' incasso's;
- banken controleren strenger dan voorheen of een rekening op rood komt te staan na de incaaso als gevolg van strengere eisen waar banken aan moeten voldoen.

Een factor van tien maal zoveel niet geslaagde incasso's dan eerst is wel erg veel; ervaringen bij anderen geven meestal 2 tot 5 maal zo veel aan. Het probleem is onderkend door de Betaalvereniging en wordt nader onderzocht.
The administrator has disabled public write access.

aantal storneringen 25 okt 2013 13:11 #4


  • Posts:14 Thank you received: 1
  • SolidDesk's Avatar
  • SolidDesk
  • Offline
Wij ondersteunen 1100 verenigingen met hun ledenadministratie waarvan al velen werken met Pain008. Wij ondervinden heel veel problemen met de weigeringen van de Rabobank en hebben geen enkel probleem met weigeringen van andere banken, oftewel de andere banken verwerken alles probleemloos. Onze ervaring is dat de Rabobank nog geen enkele keer goed heeft aangegeven wat het probleem is waardoor geweigerd wordt. Intussen zijn we zover dat we verenigingen adviseren een rekening bij een andere bank te nemen
The administrator has disabled public write access.

aantal storneringen 25 okt 2013 13:15 #5

grootste probleem met Rabobank is de FRST en RCUR problematiek. De Rabobobank moet eerst een FRST verwerkt hebben voordat een RCUR aangeboden kan worden met hetzelfde mandateid. Zorg dus dat je RCUR's een latere incassodatum hebben en stuur eerst de FRST in. Als alles FRST's eenmaal verwerkt zijn dan zouden volgende incasso's beter moeten gaan.

wat je dus kan doen als er afkeuringen zijn, het originele ingestuurde sepa bestand opvragen en kijken met of deze als FRST is ingestuurd.
The administrator has disabled public write access.

aantal storneringen 25 okt 2013 14:01 #6

Bedenk wel dat het volgens de SEPA regels is dat eerst een FRST goed verwerkt moet zijn voordat een RCUR uitgevoerd kan worden. Banken die dat anders doen (of zelfs helemaal niet checken op het zogenaamde Sequence_Type van de incasso) overtreden in feite de SEPA regels. De praktijk is nu dat veel banken er wat losjes mee omgaan. RABObank is bezig de verwerking aan te passen zodat FRST en RCUR op hetzelfde mandaat op dezelfde dag wel mogelijk is.
De Nederlandse banken hebben in het verband van de Betaalvereniging afgesproken de verwerking zo in te richten dat op de eerste bankdag nadat een FRST goed verwerkt is er ook een RCUR verwerkt kan worden. Daarnee zijn ze weer in de pas met de SEPA regels op dit gebied.
Het is mij niet bekend wat de planning daarvoor is, maar te verwachten is wel voor 01 feb 2014.
Zorg er dus voor dat de software op de juiste manier met FRST en RCUR omgaat, juist wil ook zeggen met de juiste verwerkingsdagen in de planning van de transacties. Niet iedere kalenderdag is een verwerkingsdag bij de banken.
Bedenk ook dat de check op FRST en RCUR gedaan wordt door de bank waar de bankrekening staat waarop gïncasseerd wordt, niet door de bank van de incassant.
The administrator has disabled public write access.
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.368 seconds
Powered by Kunena Forum

Enigma Consulting