Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Twee bedragen innen op FRST de eerste keer.

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 08 dec 2013 14:13 #1

Ik heb hier in een andere topic al een keer een melding van gemaakt maar wil er graag nog een keer aandacht voor.

Bij nieuwe leden wordt wel eens inschrijfgeld of een startbedrag in rekening gebracht.
Graag wil men dat dus bij de eerste incasso oftewel tegelijk met de eerste contributie meenemen.
Maar je kunt op op dezelfde dag niet twee keer een FRST van hetzelfde lid insturen
Je kunt ook niet de tweede in het bestand op RCUR zetten want de FRST is nog niet gesetteld.
De bedragen samenvoegen is een optie maar dat moet je software aan kunnen en dit moet je ook van te voren aan je leden bekend maken. Een boel extra bestanden insturen mag ook niet, de gemiddelde vereniging heeft niet zoveel om in te sturen.

Kan ik niet gewoon de contributie op kenmerk LIDNR123 en en het eenmalige inschrijfgeld op kenmerk LIDNR123-A zetten alsof het een ander lid is, toevallig met dezelfde bankrekening en op hetzelfde adres? Een ander lid binnen een gezin heeft ook alleen maar een ander kenmerk.
Lidnummer 123 zal wel begrijpen waar het over gaat, zeker als dat vooraf bekend gemaakt is.

Op deze manier kan ik inschrijfgeld en contributie tegelijk innen en zijn het beide eerste bedragen voor een nieuw lid. De machtiging met LIDNR123-A komt vanzelf te vervallen over 36 maand.

Mag dit of sla ik de plank goed mis op deze manier?

Johan
The administrator has disabled public write access.

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 08 dec 2013 22:27 #2

Over dit onderwerp zijn wij onze hersens ook al een tijdje aan het breken :)

Stel dat je van één lid zou moeten incasseren, is dit dan een oplossing?
1) Je maakt één incassobestand aan met twee batches (één GroupHeader met twee PaymentInstructionInformation's)
2) Het inschrijfgeld komt als first in batch 1 met incassodatum D
3) De contributie komt als recurring in batch 2 met incassodatum D + 1 (dus 1 dag later)

Een storno op het inschrijfgeld leidt zo wel, als ik het althans goed begrijp, tot een zekere storno van de contributie, want die zou eigenlijk first moeten worden. Maar goed, als het inschrijfgeld storneert door saldotekort, is de kans natuurlijk levensgroot dat voor de contributie een dag later ook geen saldo is.

ALS dit een oplossing is, zou je, als je van één mandaat meerdere posten moet incasseren, die posten altijd bij voorbaat al kunnen verdelen over meerdere batches. En de mandaten waarvan één post geïncasseerd moet worden, verdeel je over één batch first en één batch recurrent. Zo krijg je wel een hele hoop batches, maar ergens krijg ik het idee dat dat ook zo bedoeld is.

Als ik het helemaal verkeerd zie, hoor ik het graag.

Jan Willem

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 08 dec 2013 22:38 #3

Jan Willem,

Volgens mij hebt je in principe wel gelijk maar...
Even afgezien van Storno's, want die gooien alles in de war naar mijn mening.
Even als voorbeeld: Als je dat wilt kan je inderdaad de eerste FRST op een dag of 6 zetten en het tweede bedrag, de RCUR op 7 dagen of meer.
Dat kan je volgens mij inderdaad in meerdere batches verzorgen.
Maar ik heb in de software alleen de mogelijkheid 1 incassobestand aan te kunnen maken met een batch FRST en een batch RCUR op 1 en dezelfde uitvoerdatum. Een nieuwe datum is ook een nieuw bestand en dat wil ik niet want er zit een maximum aan het aantal bestanden.

Wat is er op tegen op mijn voorstel?
Dat we niet helemaal naar de pijpen dansen van de bank?
Wij hebben hier niet om gevraagd toch?

Johan

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 08 dec 2013 23:49 #4

Nog even op doorgaan.

En als ik nu nieuwe leden om twee machtigingen vraag met LIDNR123 en kenmerk LIDNR123-A en vertel er bij dat de ene contributie is en de andere het eenmalige inschrijfgeld.
Dus formeel een handtekening hebt voor twee bedragen en twee kenmerken.
Wat zou daar dan mis mee zijn?

Ook gaat het vanwege storno's mis dan hou je het nog steeds gescheiden en weet je precies wat je moet doen en zit het niet door elkaar.

Je zou ook het eenmalige inschrijfgeld als een OOFF kunnen zien, maar ach waarom?
Ik voel er veel voor het gewoon als twee machtigingen te zien en te behandelen.
Zo kan je bij de eerste keer toch twee bedragen in sturen als FRST naar mijn mening.
Als je A t/m Z er achter wilt zetten 26 bedragen, maar zover moeten we maar niet gaan ;-)

Johan

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 09 dec 2013 08:38 #5

Goedemorgen Johan,

1) Waar controleren de banken op? Op het machtigings-id of op het IBAN? Indien het het machtigings-id is, wat mij eigenlijk wel logisch lijkt, want soms worden hele families in één keer lid en dan komt één IBAN uiteraard meerdere keren voor, dan denk ik dat jouw oplossing zou moeten kunnen.

2) Wij houden mandaten cq doorlopende machtigingen uniek op basis van personen en IBAN, omdat dat a) het verzamelen van ondertekende mandaten het simpelste houdt en b) de mandaten overal voor gebruikt kunnen worden, dus niet alleen het eenmalige inschrijfgeld en de contributie, maar ook lesgelden, deelnamegelden aan toernooien en evenementen, bargebruik, enz enz. Met één handtekening is álles geregeld. Natuurlijk zouden we per soort gebruik een apart mandaat kunnen nemen, maar dat leidt tot meer administratie en wie zit daarop te wachten?

Ik zat ook eerst op het spoor van één bestand per SequenceType. Dat lijkt immers het meeste op CLIEOP waarbij ook één algemene verwerkingsdatum wordt ingesteld. Maar dit gaat niet werken, want zo'n situatie die jij beschrijft, zal talloze keren gaan voorkomen. Plus dat nieuwe leden ook vaak meteen meedoen aan events en daardoor zijn er nóg meer incassi te doen. Dat kan je toch moeilijk gaan uitsmeren over vier maanden met één bestand per maand....

Dus ik denk dat je er niet aan ontkomt om in één bestand meerdere SequenceType's op te nemen en als dat dan toch moet, dan maken we de software wel zodanig dat die mandaten die zowel first als recurrent voorkomen, leiden tot een aparte batch waar in recurrent één dag na first wordt ingepland.

Wij hebben opzettelijk lang gewacht met SEPA opdat zoveel mogelijk kinderziektes eruit gehaald zouden zijn. Gelukkig is dat deels gebeurt, maar hoe kan het dat "first" en "recurrent" het nog steeds volhouden? Wie dat toch verzonnen heeft..... Enfin, die discussie laat ik maar achterwege :)

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 09 dec 2013 22:24 #6

Jan Willem.

Ik kan je heel goed volgen maar om dat met meerdere batches te doen ben ik nog niet zo zeker van.
In principe heb je maar 1 machtiging per lid nodig om allerlei bedragen te kunnen incasseren.
Het probleem is alleen dat jij en ik meteen met twee bedragen willen beginnen. En dat kan nu eenmaal geen FRST en RCUR of twee keer FRST tegelijk zijn.
Maar als het stiekem twee verschillende kenmerken zijn kan het wel....

Binnen een gezin heeft ieder lid een eigen kenmerk op dezelfde IBAN, dat gaat prima en dat moet zelfs ook zo want elk lidmaatschap is een machtiging naar mijn mening.

Jij zegt dat het talloze keren zou voorkomen, dat klopt niet.
Als de FRST geweest is kan je de volgende RCUR zo vaak en zo veel gebruiken als nodig is.
Ik zou dat alleen bij de allereerste contributie en inschrijfgeld willen toepassen

Johan
Time to create page: 0.430 seconds