Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Twee bedragen innen op FRST de eerste keer.

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 09 dec 2013 22:36 #7

Johan,

dus als ik het goed begrijp, wil je twee aparte machtigingen als first gebruiken en vanaf dat moment verder gaan met één machtiging als recurrent en de ander gewoon opzij leggen. Dat zou inderdaad wel kunnen, mits er iets slims met de ondertekening wordt gedaan of de gok wordt genomen dat dat wel goed komt.

Met talloze keren bedoel ik dat er heel veel leden, cursisten, deelnemers etc zijn waarbij het voorkomt dat er twee bedragen in één keer te incasseren zijn.

Een klant suggereerde om het renteverlies voor lief te nemen en elke maand eerst de first te doen en een dag later alle recurrent. Dat lijkt me ook wel handig.

Enfin, ik ga er nog eens goed over nadenken, want er zijn verschillende oplossingen, die eigenlijk allemaal mitsen en maren hebben. Het lijkt me in elk geval zinnig om m'n software zodanig te maken dat elke klant het zelf kan bepalen.
The administrator has disabled public write access.

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 09 dec 2013 23:21 #8

Jan Willem,

Wat bedoel je met iets slims doen?
Al ik op het machtigingsformulier vertel dat er bedragen worden geint, contributie, inschrijfgeld en alle andere wat daar na komt op een machtigingkenmerk wat begint met LIDNR123 en er kan een A of B achter staan en daar is voor getekend, wat moet er dan nog meer gebeuren?

Twee bedragen in één keer is het probleem niet Jan Willen, maar wel als eerste keer bij een nieuw lid.

Automatisch de FRST een dag eerder dan de RCUR wat in hetzelfde bestand zit maar uiteraard in gescheiden batches.
Daar moet ik ook eens over nadenken, zou het zo simpel zijn?
Is dat dan goed met de leden gecommuniceerd? Dag meer of minder maakt niet uit volgens mij.
Zijn dat niet allemaal extra handeling, kosten, afschriften of wat dan ook?
Ik geloof dat het inderdaad zo kan.
Als er FRST in zit moet je 6/7 dagen hanteren en de RCUR automatisch een dag meer, dus 7/8.
Zit er geen FRST in dan kan de RCUR op 2/3 dagen en hoef je niet te schuiven.

Wie wil er nog meer op schieten?

Johan

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 10 dec 2013 11:22 #9

Ik heb mij laten vertellen en ook ervaren dat als je 1 bestand aanlevert met FRST en RCUR waarbij de incassodatum van de RCUR later ligt, de bank niet kan beloven dat eerst de FRST opgepakt wordt, waardoor er dus afkeuring komt, omdat ze als eerste de RCURS verwerken en dan nog geen FRST hebben gezien (ja hoe kunnen ze het verzinnen he).

Sterker nog, als je 2 aparte bestanden aanmaakt, 1 met FRST en 1 met RCUR, dan nog kunnen ze niet beloven dat eerst de FRST verwerkt wordt, waardoor afkeuring komt als de systemen eerst de RCUR oppakken.

Daarom maken wij dubbelde FRST op zelfde mandeateid niet aan, maar hogen de incassodatum X targetdagen op, plaatsen de volgende incasso op RCUR waardoor deze in een fysiek andere run terechtkomen, en ook echt later aan de bank aangeboden worden.

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 10 dec 2013 11:41 #10

Meen je dat nou Frank?
Daar zakt je de broek toch echt vanaf.
Dus wat toevallig eerst voor de verwerker komt wordt getest, en dat kan best eer RCUR zijn die na de FRST moet.

Dat kom ik weer terug op mijn voorstel om twee machtigingen te maken als je wilt beginnen met meerdere bedrage vlak achter elkaar te innen bij nieuwe leden. Dus kenmerk LIDNR123-A en LIDNR123-B bijvoorbeeld.
Afgezien dat het door de banken wellicht niet als fraai wordt gezien heb ik nog geen probleem kunnen ontdekken om het niet zo te doen.

Johan

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 10 dec 2013 11:48 #11

Ik heb een extra riem.... wil je het nog leuker? ze kunnen ook niet beloven dat in een swift of camt bestand eerst de ontvangsten geboekt worden en daarna de storneringen. Dus je kan eerst een storno tegenkomen bij inlezen, terwijl het bedrag nog niet ontvangen is. (als je alles los laat terug boeken).

Anyways, wat je voorstelt kan dus, maar het moeten wel beide FRST's zijn (immers eerste incasso op nieuwe machtigingen) je kan ook 1 van de 2 aanleveren met OOFF als zijnde een eenmalige. Het valt of staat met het communiceren naar de leden/klanten. En deze leden zien 2 losse nieuwe machtigingen in hun telebankieren staan. Je kan ook eerste bedrag meer incasseren dus incl het inschrijgeld en vervolgbedragen minder. je zou dan kunnen pre-notificeren dat de 1e incasso inclusief het inschrijfgeld is van X en vervolgincasso is bedrag Y.

Twee bedragen innen op FRST de eerste keer. 10 dec 2013 13:38 #12

Broek zakt af, straks loop mijn vruchtwater ook nog spontaan weg. Moet niet gekker worden ;-)

Dat mijn nieuwe leden twee bedragen zien staan bij aanvang lidmaatschap klopt als een bus, dus niets mis mee.
Dat men voor contributie oftewel vaste bedragen en eenmalig bij inschrijfgeld een machtiging afgeeft vind ik helemaal niet zo raar als me dat zou overkomen bij een vereniging.
Prenotificeren heb ik gedaan bij het inschrijfformulier.

Van eentje een OOFF maken zou ik absoluut niet doen want dan heb je het weer over een aparte batch en dat is wat ik nu net niet wil vanwege aantallen maar ook vanwege eventuele kosten per batch.

Johan
Time to create page: 0.058 seconds