Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet

BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet 27 dec 2013 22:38 #1

De BIC gaat vervallen voor binnenland en op termijn ook voor het buitenland
Maar wat gaan we doen na 1 februari?
En wat als ik leden heb die net over de grens wonen, dus wel degelijk in het buitenland?
Ik heb een paar buitenlandse rekeningen, moet ik dan ineens iets anders?
Het maakte toch niet uit binnen de Euro-zone?

Wat stoppen we in de SDD XML Euro Incasso na 1 februari.
Optioneel, dus het is toegestaan de BIC te vermelden na 1-2-2014?
Mag niet meer dus bestand wordt afgekeurd na 1-2-2014?
T.b.v. het buitenland, het is dan kennelijk nog steeds verplicht?
Bij de ene bank wel invoeren bij ABN bijvoorbeeld nog steeds "NOT PROIVIDED"?

En de Landcode, adres is optioneel maar Land dan?
Bij Rabobank staat nog steeds verplicht.

Kortom wie snapt het nu nog?

Johan
Last Edit: 27 dec 2013 23:00 by Johan Gerrits.
The administrator has disabled public write access.

BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet 28 dec 2013 08:23 #2

Er zijn 4 lagen met regels:
1. ISO20022 (bestandsformaat)
2. EPC (Europees niveau) - beperking van wat van de ISO20022 gebruikt mag worden, en implementation guidelines
3. NVB (Nederlands niveau) - beperkt het gebruik a.d.h.v. de Nederlandse situatie
4. Banken

op elk niveau zit er een bepaalde vrijheid, opvolgende niveaus beperken meestal deze vrijheden (uitzondering is bijvoorbeeld Finland die veel meer met de bestanden doet dan EPC)

In Nederland is er een prettige omstandigheid dat elke bank 1 centrale BIC gebruikt, en dat de bankcode van de BIC terugkomt in het IBAN. Met een lijstje van BICs (minder dan 100) is het voor software een peuleschil om voor elke Nederlandse IBAN de bijbehorende BIC te gebruiken. Voor andere landen is dat onmogelijk, omdat de landcode ook gebruikt wordt voor landen die niet meedoen met de Euro/SEPA (o.a. Frankrijk / voormalige Franse kolonies) - de landcode van het land komt dus niet overeen met de landcode in hun IBANs. In weer andere landen is de bancaire structuur zo ingewikkeld ingericht dat het niet zomaar mogelijk is om op basis van het IBAN de juiste BIC te vinden - hier zitten databases achter die men niet zomaar open kan stellen. Wat mij betreft hebben we dus last van historische "onhandige" keuzes - een IBAN is uniek, waarom hebben we dan nog BICs nodig? "Laat elk land het lekker zelf uitoeken"
De banken hebben de opdracht gekregen om dat probleem op te lossen, en hebben daar 2 jaar langer de tijd voor gekregen dan voor het invoeren van SCT en SDD.

In Nederland hadden die banken die 2 jaar extra niet nodig, daar is het een kwestie van een lijstje programmeren (zelfs banken zouden dat binnen een week moeten kunnen laten maken). Maar in het bestandsformaat is het formeel (op Europees niveau) nog verplicht om iets in te vullen, daar mag je dus NOTPROVIDED (aan elkaar) invullen. En dan kom je in het gebied waar de NVB en de banken andere regels ingesteld hebben. En zo zijn er nog veel meer afwijkingen tussen de niveaus en de banken onderling.

De landcode is verplicht omdat een rekening bij een bank in land X kan lopen (is dus in principe zichtbaar in het IBAN), terwijl de rekeninghouder in land Y woont. Ik heb daar wat over gelezen, maar weet de details niet meer. Er zijn i.i.g. situaties waar deze informatie van belang is voordat de opdracht bij de bestemmingsbank aan komt, en die bestemmingsbank weet pas waar zijn klanten wonen.

Ik hoop dat dit wat helpt,
Last Edit: 28 dec 2013 08:26 by Alex Hekstra.

BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet 28 dec 2013 09:10 #3

Alex,

Bedankt voor je info.
Het helpt om de achtergrond te leren kennen maar het helpt nog niet echt wat ik bij de diverse banken mag en moet neerzetten na 1-2 bij NL rekeningen en buitenlandse rekeningen.

Ik heb nu overal de BIC verwerkt in de XML behalve bij de ABN.
Ik mag toch aannemen dat dit na 1-2 gewoon blijft doorwerken?
Ik heb nergens iets kunnen vinden dat een XML na 1-2 er anders moet gaan uitzien.
Iemand anders wel?

Johan

BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet 28 dec 2013 09:14 #4

je mag volgens mij altijd de juiste BIC invullen. Als banken dat weigeren zitten ze volgens mij fout.

BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet 28 dec 2013 09:24 #5

Alex,

Ja lijkt me ook, optionele velden moeten wel goed gevuld zijn maar zijn niet verboden toch?
Dit is wat de Rabobank nu schrijft, was een jaartje geleden anders meende ik.
Ik weet nog niet of de andere banken het net zo bekijken.

Johan

SWIFT BIC code van de bank van de tegenpartij.
Dit veld is optioneel. Rabobank zal altijd de BIC
bepalen. Als Rabobank de BIC kan bepalen wordt
het opgegeven BIC overschreven. Indien
Rabobank de BIC niet kan bepalen, dan wordt de
transactie afgekeurd indien geen BIC is
opgegeven.

BIC in SDD na 1 februari 2014 wel of niet 28 dec 2013 09:29 #6

Terugkomend op je oorspronkelijke vragen: als je altijd het juiste IBAN, BIC en landcode opgeeft, werkt het voor elke rekening binnen SEPA. nu, na 1-2-2014, en volgens mij ook na 1-2-2016. Maar dat laatste duurt nog zo lang... :)
Time to create page: 0.237 seconds