Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Speciale karakters in .xml bestand

Speciale karakters in .xml bestand 09 jan 2014 14:08 #1

Hallo Allemaal,

ik heb een programma geschreven dat vanuit onze ERP omgeving een .xml bestand genereert voor betalingen. Nou hebben wij nogal wat debiteuren met een &-karakter in de naam en daarnaast neem ik de factuur referenties mee in de betaalopdracht waarbij het ook voor kan komen dat er speciale karakters meegestuurd worden.
Deze karakters vang ik ok en vervang ik voor ascii code volgens de volgende regels:
<  wordt &lt;  
&  wordt &amp; 
>  wordt &gt; 
"  wordt &quot;
'  wordt &apos;
Tijdens het testen van het xml bestand krijg ik een waarschuwing dat een dergelijk karakter gevonden is, de & in ieder geval maar dat zou goed moeten gaan, valideer ik de .xml via een standaard xml validator dan is het bestand gewoon goed en als ik het bestand in een xml editor open wordt het karakter ook juist getoond.

Echter bij het verwerken in de (ING) bank software krijg ik een dergelijke foutmelding:

Syntaxfout in regel 59: formaatcontrole mislukt

Het lijkt er op dat ik deze karakters op een andere manier moet afvangen maar kan daar geen duidelijke informatie over vinden.
Is er iemand hier die ook tegen dit probleem is aangelopen?

Alvast bedankt voor informatie
Last Edit: 09 jan 2014 14:10 by Tonie Scherpenhuysen Janssen.
The administrator has disabled public write access.

Speciale karakters in .xml bestand 09 jan 2014 14:15 #2

Alleen onderstaande tekens mogen gebruikt worden in het SEPA bestand:
abcdefghiklmnopqrstuvwxyz
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
/ - ? : ( ) . , ' + spatie

De "&" en ";" mogen dus niet.

Onderstaande vervanging kan wel:
"&" wordt "en" of " en "

Speciale karakters in .xml bestand 09 jan 2014 14:21 #3

Bedankt voor de informatie, dan ga ik aan de slag met het vervangen van alle mogelijke karakters die niet voldoen aan de opgegeven lijst, zal in het begin wel trial en error worden aangezien onze klanten zelf ook referenties inschieten maar goed, uiteindelijk heb ik ze dan allemaal gehad.

Nogmaals bedankt!

Speciale karakters in .xml bestand 09 jan 2014 14:30 #4

Tonie, zelf heb ik een conversie lijst, bijvoorbeeld é, ë, ü, etc.

Deze tekens zet ik om naar een alternatief en de overige tekens die dan nog niet voldoen vervang ik door een "."

Op deze manier voldoet het bestand altijd aan het formaat wat de bank wil hebben.

Speciale karakters in .xml bestand 09 jan 2014 14:36 #5

Ik heb ergens in een van de maatwerkprogramma's ook zo'n lijst zitten voor o.a. EDI verkeer naar niet UTF8 geschikte systemen, ik zal deze lijst importeren naar mijn .xml generator. dat is gelukkig niet enorm ingewikkeld of tijdrovend, het voelt alleen als een stap terug in de tijd zeg maar :) ik had graag gezien dat de banken een wat modernere karakterset zouden aanhouden.

Speciale karakters in .xml bestand 09 jan 2014 17:14 #6

Veel banken gebruiken echt heel oude systemen, daarbij zijn er volgens mij mensen met de karakterset in de weer geweest die XML erg eng vonden. Grotendeels 40 jaar terug in de tijd, maar dan wel met kleine letters erbij :)

Ik zou me, als ik jou was, heel strikt aan de karakterset houden. Veel banken slikken het echt niet anders dan dat. Eventueel heb ik een stuk C# code voor je liggen die die conversie naar iets slimmers dan "." doet, inclusief vrijwel alle Europese karakters, stuur maar een PB met je e-mailadres als je die code wilt hebben.
Time to create page: 0.219 seconds