Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Overstapservice

Overstapservice 20 mei 2014 14:29 #1

Normaal gesproken kregen wij na een incasso via Equens brieven met rekeningnummerwijzigingen binnen. Die waren dan van mensen die een overstapservice hebben aangevraagd bij de bank. Nu hebben wij afgelopen maand voor de eerste keer een SEPA-incasso gedraaid, waarbij dus de tussenpersoon Equens is weggevallen. En dus ook de brieven voor de overstapservice.
Ik heb contact gehad met onze bank (ABN) om te vragen hoe deze terugkoppeling is geregeld. Ik kreeg het antwoord dat dit in de bestanden is verwerkt die ik van de bank kan downloaden. Dit klopt ook, alleen mis ik er (waarschijnlijk) een hoop. Normaal gesproken krijgen we iedere incasso tussen de 20 en 40 brieven. In het bestand kan ik er echter maar 1 vinden. Zie ik misschien iets over het hoofd? Is dit in de SEPA-regelgeving misschien anders geregeld?
The administrator has disabled public write access.

Overstapservice 21 mei 2014 14:56 #2

Probleem is dat banken hier verschillend mee omgaan, en je dus niet weet of je eerwstvolgende invasso frst of rcur moet zijn. De overstapservice reroute zelf de incasso's naar de juiste bank.
Bereid jezelf maar vast voor dat er binnenkort 20-40 storneringen binnenkomen omdat een verkeerde status meegegeven word met de eerstvolgende incasso.

Ik heb e.e.e. weleens uitgezocht voor een klant en daar is onderstaande uitgekomen. Misschien heb je er iets aan.

Er zijn 2 mogelijkheden

Klant geeft een rekeningnummer wijziging aan jullie door
Klant heeft een rekeningnummer wijziging en gebruikt de overstapservice van de banken zonder het aan jullie door te geven

En nog een derde, maar die heb ik nog niet meegemaakt. Klant geeft zowel de wijziging aan jullie door, en gebruikt ook de overstapservice…

Probleem:
- Probleem is dat het per bank afwijkend is, of ze een frst of een rcur willen zien bij een rekeningnummer wijziging;
- Verder is het probleem dat het per bank afwijkend is, of het een rekeningnummer wijziging is binnen dezelfde bank of van de ene bank naar de andere bank een interbancaire rekeninngnummer wijz.
- Verder is het per bank afwijkend of de consument/relatie gebruik heeft gemaakt van de overstapservice of rechtstreeks aan jullie heeft doorgegeven (soort verhuisservice maar dan voor banken).

Oplossingen:
Vanaf hoogste releasepatch van onze software kun je inmiddels zelf de status FRST en RCUR aanpassen van een machtiging. Alleen bij een interbancaire rekeningnummer wijziging kun je een probleem hebben, omdat we dan bepaalde gegevens mee moeten geven in de machtiging en deze statuswijziging geblokkeerd is. Probleem is alleen dat bv. ASN bank de incasso dan afkeurt, maar abnamro en ing bijvoorbeeld niet.

Hoe het nu werkt Resumerend:
- Wanneer een rekeningnummer wijzigt binnen dezelfde bank, dan moet aanlevering van RCUR niet tot problemen leiden. Mocht dit wel zo zijn, dan kun je zelf de status omzetten van de machtiging naar FRST
- Wanneer er een interbancaire wijziging is, dan leveren wij FRST aan, en moet goed gaan bij de meeste grootbanken (Rabo, Abn en ING). Mocht een bank een probleem hebben, dan moet de volgende incasso goed gaan, want de status staat dan na die eerste op RCUR (of ze moeten een pre-settelement storno teruggeven). Overigens geeft Abn aan niet op FRST en RCUR te checken en ING heeft mij verteld geen probleem te hebben met een FRST op dezelfde machtigingid.
- Wanneer er een interbancaire wijziging is en de klant heeft de overstapservice gebruikt (en jullie niet ingelicht), dan heeft bv. de abnarmo in de overstapservice de status al naar FRST gezet en het nieuwe rekeningnummer aangeleverd aan bv ASN bank. Vervolgens krijgen jullie een brief dat klant rekeningnummer heeft gewijzigd, en jullie voeren deze interbancaire wijziging door. Conform stap 2 leveren wij dan een FRST aan, maar de ASN verwacht een RCUR omdat ze de FRST al verwerkt hebben via de overstapservice. Oplossing hiervoor is de machtiging verwijderen een nieuwe aanmaken, deze krijgt een nieuw ID en wordt als FRST aangeleverd.

Overstapservice 23 mei 2014 10:01 #3

Alle incasso's met een overstapservice zijn goed gegaan en die waren ook van verschillende banken. Dit is dus (waarschijnlijk) toevallig goed gegaan.

Maar het ging mij eerder om de terugkoppeling van de bank die niet klopte. Volgens de bank kon ik al deze gegevens terugvinden in de CAMT-rapportage. Dit zou er dan zo uit moeten zien;
<RmtInf>
<Ustrd>OVERSTAP VIA NL91ABNA0123456789

Dit blijkt inderdaad een overstapservice te zijn, maar dan een remboursincasso. Daarom dat ik er maar 1 van kon vonden. De overstapservice zelf staat in de CAMT-rapportage in de incassobatch als volgt;
<RmtInf>
<Ustrd>IVSB/ABNANL2A/NL51ABNA0123456789/XXXXXXXXXXX

Hier ben ik zelf achter moeten komen en is vervolgens ook geverifieerd door de bank zelf.
Time to create page: 0.289 seconds