Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Bedrag in coderegel IBAN-Acceptgiro verplicht?

Bedrag in coderegel IBAN-Acceptgiro verplicht? 11 juli 2013 12:42 #1

Wij zien dat in de coderegel van de IBAN-Acceptgiro ruimte is opgenomen voor het bedrag. Maar ik kan niet ontdekken of dat een verplichte rubriek is.

Wij zijn software-leverancier en onze klanten zijn over het algemeen (sport)verenigingen die soms werken met voorbedrukte acceptgiroformulieren o.b.v. volgnummers (dus niet met voorbedrukt eigen betalingskenmerk o.i.d.).

Als bij IBAN-Acceptgiro het bedrag verplicht is in de coderegel zou onze software dat moeten kunnen inprinten met OCR-B.
En bovendien moet de vereniging dan bij het printen dus gebruik (gaan) maken van een printer die voldoet aan de eisen voor het mogen inprinten van de coderegel.

Maar als het bedrag niet verplicht is in de coderegel spelen bovenstaande eisen niet. Dan kan men de IBAN-Accptgiro inprinten zoals men nu ook al gewend is te doen met de huidige euro-acceptgiro, en dus helemaal van de coderegel afblijven.

Weet iemand hier hoe dat precies zit met dat bedrag in die coderegel?
The administrator has disabled public write access.

Re: Bedrag in coderegel IBAN-Acceptgiro verplicht? 12 juli 2013 11:52 #2

Van de mensen achter de website "acceptgiro.nl" ontving ik het volgende antwoord op deze vraag:

"Ik kan u aangeven dat 'bedrag' geen verplichte rubriek is in de coderegel van de (IBAN-)Acceptgiro.
Echter, het is wel zo dat als bedrag niet in de body vermeld staat dit ook niet in de coderegel vermeld mag staan.
Daarbij geldt ook dat als er geen bedrag wordt ingevuld er ook geen andere tekens in de coderegel onder 'bedrag' vermeld mogen staan.
Maar hierin is er geen verschil tussen de huidige Acceptgiro en de IBAN-Acceptgiro."

Wij hoeven ons in onze software dus niet druk te maken over de coderegel.

Re: Bedrag in coderegel IBAN-Acceptgiro verplicht? 12 juli 2013 14:10 #3

Behalve dan namelijk het vermelden van de IBAN en BIC van de incassant in de coderegel

Re: Bedrag in coderegel IBAN-Acceptgiro verplicht? 12 juli 2013 14:37 #4

Pieter van Andel wrote:
Behalve dan namelijk het vermelden van de IBAN en BIC van de incassant in de coderegel

Ja, maar onze klantenkring gebruikt op dit moment voorbedrukte acceptgiro's die ze (denk ik) aangeleverd krijgen door hun bank.
In geval van de nieuwe IBAN-Acceptgiro zullen de IBAN en BIC in de coderegel dus ook al voorbedrukt moeten zijn.

Er gelden heel strikte eisen voor het mogen drukken/printen van zaken in de coderegel. Daar kunnen alleen gecertificeerde drukkerijen aan voldoen.
Time to create page: 0.217 seconds