Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Wijzigingen machtiging

Wijzigingen machtiging 19 mrt 2013 17:30 #1

Er zijn een 5 tal wijzigingen die meegegeven moeten worden als deze gewijzigd worden (amendment)
• kenmerk van de machtiging
• incassant ID
• naam van de incassant
• IBAN van de debiteur bij dezelfde bank
• IBAN van de debiteur bij een nieuwe bank

Waarbij de laatste ervoor zorgt dat het een first wordt.

Echter nu vraag ik me af, vaak staat er dat je de gegevens van het origineel mee moet sturen. Wat is nu eigenlijk het origineel. Stel je wijzigt een machtiging voor de 3e keer (3e versie). Wat zijn dan de gegevens van het origineel. Zijn dit de gegevens van de 1e versie van de machtiging of de gegevens van de vorige keer in dit geval dus van de 2e machtiging.

Een goed voorbeeld zou een creditor id of naam zijn. dus een machtiging wordt aangemaakt maar vervolgens komen er 2 fusies achteraan. Waarbij bij de creditor een naamswijziging steeds plaatsvindt. Wat is dan na je tweede fusie het origineel dat je meestuurt met de xml.

Indien het antwoord bij de vorige vraag de 2e machtiging is dan vraag ik me nog af moet ik de originele gegevens ook bewaren (dus van de eerste versie) ? Is dat verplicht ?
Last Edit: 20 mrt 2013 08:58 by Jos Kaijser.
The administrator has disabled public write access.

Re: Wijzigingen machtiging 20 mrt 2013 09:03 #2

het formatenboek van AbnAmro spreekt erover dat maar 1 van deze velden aanwezig moet zijn.

(AT-24 Reason for Amendment of the Mandate) Indien ‘Amendment Indicator’ de waarde ‘true’ bevat dan moet minstens één van de volgende bericht elementen aanwezig zijn:
- Original Mandate Id.
- Original Creditor Scheme Id.
- Original Debtor Account
- Original Debtor Agent

Het originele mandate id lijkt me dan het aangewezen veld.

te vinden in deze lange link.. www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&f...QykXGh4O2bwIgApNLd1Q

Re: Wijzigingen machtiging 20 mrt 2013 09:39 #3

Met de tekst
Indien ‘Amendment Indicator’ de waarde ‘true’ bevat dan moet minstens één van de volgende bericht elementen aanwezig zijn: - Original

geven ze aan dat als je die indicator aanzet dan is het verplicht bij 1 van deze velden een waarde op te geven. Immers je geeft aan dat er iets gewijzigd is. Vervolgens heb je uiteraard niet de keuze om 1 van de velden mee te sturen. Je Moet dan wel het veld vullen dat gewijzigd is. De tekst geeft dus aan dat als je de indicator zet dat je bestand vervolgens wordt afgekeurd als alle wijzigingsvelden leeg zijn. Anders zou het onlogisch zijn want dan had je geen wijziging. Dus minstens houdt vervolgens niet in dat je een vrije keus hebt welk gegeven dat dan is.

Overigens het mandate id kan ook wijzigen. Neem bij een fusie dat je het debiteurnummer als machtigingsid hebt gebruikt dan kan het zijn dat het nummer al voorkomt in een bedrijf waarmee je gaat fuseren en dat er dus een nieuw debiteurnummer ontstaat en dus ook het machtigingsid moet worden aangepast. Dan heb je zelfde voorbeeld dat je 3 versies kunt hebben met 3 verschillende machtigingsid's. Dan rest weer de vraag wat is nu het origineel ?

Re: Wijzigingen machtiging 20 mrt 2013 09:39 #4

Indien één van de genoemde velden van een machtiging wijzigt, moet de laatst actuele waarde van het betreffende veld worden meegegeven. Uitzondering is als de IBAN van de debiteur naar een andere debtor bank gaat. In dat geval moet de oude IBAN niet worden meegegeven, maar moet de code SMNDA worden meegegeven in OriginalDebtorAgent.
De oorspronkelijke waarde op de machtiging moet dus na meerdere wijzigingen van één veld niet worden meegegeven. Wel moet de documentatie van elke wijziging worden bewaard. Als een kopie van de machtiging wordt gevraagd, moet een kopie van de oorspronkelijke machtiging plus alle wijzigingsdocumenten (wijziging IBAN debtor) resp. communicatiedocumenten van wijzigingen (wijziging MandaatID, CreditorID en/of Creditor Naam) worden overlegd.

Re: Wijzigingen machtiging 20 mrt 2013 09:47 #5

Mogelijk een rare vraag het lijkt me onlogisch maar ik las nog iets over afkeuringen en welke gegevens je mee moet sturen.

Indien en incasso wordt afgekeurd. En ik wil hem opnieuw aanbieden dan neem ik aan dat ik de nieuste gegevens mee kan sturen ? Of moet ik dan de gegevens versturen zoals ze waren bij de afgekeurde versie.

Dit laatste lijkt me raar maar er stond op een forum iets dat daarop insinueerde. Al lijkt het me onnodig complex.

Re: Wijzigingen machtiging 20 mrt 2013 09:52 #6

Helaas, maar het tweede is het geval. Als een SDD transactie wordt afgekeurd en hierin waren amendment details meegestuurd, dan zullen deze opnieuw in de eerstvolgende SDD transactie moeten worden meegestuurd.
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.276 seconds