Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: wijziging rekening nummer met bestaand mandaat

wijziging rekening nummer met bestaand mandaat 23 apr 2013 12:55 #1

Een debiteur heeft een mandaat ID en een rekening nummer, als hij aangeeft het rekeningnummer te willen wijzigen waarop tot nu toe geincasseerd werd, kan dan het oude mandaat ID gebruikt worden in combinatie met het nieuwe rekening nummer zonder dat er amendment info meegegeven word?
Ik ga er dan wel vanuit dat er dan ook een nieuwe mandate date ingevoerd zal gaan worden, en dat de eerste incasso van het nieuwe rekening nummer dan ook als FRST zal worden aangeboden.
The administrator has disabled public write access.

Re: wijziging rekening nummer met bestaand mandaat 23 apr 2013 20:49 #2

Als er geen amendment wordt doorgegeven en er een nieuwe datum ondertekening wordt gehanteerd, is er sprake van een nieuwe machtiging. In dat geval moet de debiteur wel een nieuwe machtiging hebben ondertekend. Ik zou in dat geval niet aanraden om het zelfde mandaat ID te gebruiken, maar een nieuwe uit te geven.
Bij gelijke Mandaat ID en gelijk datum ondertekening moet wel altijd bij wijziging van het rekeningnummer, amendment info worden doorgegeven in de eerstvolgende SDD transactie.

Re: wijziging rekening nummer met bestaand mandaat 24 apr 2013 09:54 #3

In allerlei informatie over sepa (oa van banken) word geadviseerd om een bestaand gegeven (zoals bijvoorbeeld debiteur nummer) te gebruiken in het mandaat ID.
wij zijn dan ook van plan om het debiteur nummer hiervoor te gebruiken.
Waarom is het nu af te raden om het oude mandaat id te gebruiken voor een gewijzigd rekening nummer als we deze transactie in sturen als FRST samen met een gewijzigde mandate date en de debiteur een nieuwe machtiging hiervoor heeft afgegeven?

Re: wijziging rekening nummer met bestaand mandaat 24 apr 2013 10:43 #4

Ik raad het alleen af, omdat het mogelijk tot verwarring kan leiden. Als de klant m.b.v. het Mandaat ID naar de machtiging refereert (bijv. bij het opvragen van een kopie) is het niet duidelijk om welke machtiging het gaat. Daarnaast zouden debtor banken kunnen constateren dat de datum ondertekening afwijkt, omdat zij er mogelijk van uitgaan dat het nog steeds dezelfde machtiging betreft. Er is immers geen LAST ontvangen voor de oude machtiging. Het gebruik van een bestaande referentie is op zich prima, maar ik zou in dit geval aanraden om er een volgnummer achter te plakken en deze op te hogen in de hieronder beschreven situatie.
Time to create page: 0.185 seconds