Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: meerdere customers voor een madate

meerdere customers voor een madate 26 apr 2013 15:03 #1

Dag leden,

Momenteel zijn wij bezig SEPA implementatie in SAP ERP.

Een van de behoeftes van het bedrijf is om meerdere klanten te kunnen verbinden met één mandate.
Met ander woorden, een N:1 relatie.

Ik heb veel gelezen op internet maar geen antwoord aan mijn vraag.

Alvast bedankt voor uw ideeen.

Faamugol
Last Edit: 26 apr 2013 15:05 by Faamugol.
The administrator has disabled public write access.

Re: meerdere customers voor een madate 26 apr 2013 18:05 #2

Dat lijkt mij juridisch alleen mogelijk als degene die het mandaat ondertekent tekeningsbevoegheid heeft voor de overige klanten. Of wat betreft incasso voorzien is in een dergelijke situatie kan ik niet goed beoordelen. Het is wel mogelijk om van 1 rekening te incasseren en aan te geven wie de uiteindelijke debiteur is (via UltimateDebtor), maar jij lijkt het omgekeerde te bedoelen. Wellicht dat banken geen probleem hebben om hetzelfde mandaat te gebruiken voor meerdere debiteuren, maar ik vermoed dat dit een probleem gaat worden.

Re: meerdere customers voor een madate 01 mei 2013 12:41 #3

Beste Faamugol,

Bedoel je meer dan 1 klant per machtiging, of meer dan een klant per SDD opdracht?
Een machtiging kan maar gebonden zijn aan 1 (niet-)natuurlijke persoon. Een SDD opdracht is dan ook per gedebiteerde, en per gedebiteerde moet er een machtiging zijn.
Wat is de achtergrond van de vraag? Wil men meer dan één incasso per bestand naar de bank sturen? Dat kan, SDD opdrachten kunnen worden gebundeld (bij de meeste banken).
Als men dat wil doen, hoe gaat men dan om met prenotificatie?

Re: meerdere customers voor een madate 06 mei 2013 09:37 #4

Er zijn situaties denkbaar dat één machtiging voor meerdere klanten van toepassing kan zijn. Het hangt in dat geval af op welke wijze klanten worden geadministreerd bij de incassant. Wel zal een machtiging altijd voor één klant rekeningnummer moeten worden afgegeven. Deze machtiging kan vervolgens voor meerdere diensten worden gebruikt, bijvoorbeeld voor meerdere polissen waarbij de verzekeringnemer steeds een ander is (bijvoorbeeld steeds een ander gezinslid). Elke verzekeringnemer is in dit voorbeeld als klant geregistreerd, maar voor de premiebetaling wordt steeds gebruik gemaakt van het zelfde rekeningnummer en machtiging.
Time to create page: 0.220 seconds