Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: digitaal ondertekenen van een machtiging

digitaal ondertekenen van een machtiging 02 mei 2013 16:05 #1

Vanuit SEPA heeft men het continu over of de papieren machtiging of het nog te bouwen e-Mandate.
Er is ook wetgeving die aangeeft dat een digitale ondertekening rechtsgeldig is.

Kun je een machtiging digitaal laten ondertekenen en deze verder als papieren machtiging verwerken?
The administrator has disabled public write access.

Re: digitaal ondertekenen van een machtiging 03 mei 2013 13:18 #2

• Adam's Avatar
  • Adam
Ook nu al in de huidige wetgeving, maar ook de toekomstige SEPA wetgeving is de papieren variant vooralsnog leidend. Bij invoering van e-mandate medio 2015 pas dan maakt de regelgeving de digitale variant rechtsgeldig.
In de praktijk is het een risico-afweging van je organisatie. Bij een dispuut met de klant zal de bank om een kopie vragen van de machtiging. Als de klant hier geen genoegen mee neemt, is de originele papieren machtiging vereist. De NVB/Betaalvereniging heeft aangegeven dat er geen jurisprudentie bekend is waarbij de originele machtiging benodigd was.
Daarnaast is de werkwijze van de toezichthouders dat wanneer nieuwe regelgeving in aantocht is, zij veelal (maar dat is natuurlijk geen garantie) dit meenemen in de beoordeling.

digitaal ondertekenen van een machtiging 05 mei 2015 17:40 #3

Meer informatie over eMandates is tegenwoordig te vinden op www.currence.nl/producten/incassomachtigen/
Benjamin de Jong
www.doorbetalers.nl

digitaal ondertekenen van een machtiging 18 juni 2015 16:46 #4

Ik ben geen jurist, dus controleer dit nog even voor dat je het toepast.

Maar volgens mij is het zo dat er een 'Wet op de digitale handtekening' is. Ergens rond 2005 ingegaan. Die stelt een digitale handtekening gelijk aan een papieren handtekening.

Let wel op; je moet het origineel bewaren zoals de klant het aanlevert. Scant de klant het formulier en sturen ze het electronisch, dan moet je het elektronische document bewaren. Ontvang je het op ouderwetse wijze en scan je het zelf, dan moet je het papieren document bewaren.
Time to create page: 0.307 seconds