Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: xml uniek betalingskenmerk welk veld ?

xml uniek betalingskenmerk welk veld ? 06 juni 2013 13:30 #1

Ik had ergens gelezen dat je het in het veld endtoend een uniek (betalings)kenmerk moest vullen zodat je de post terug kunt vinden in je systeem bijvoorbeeld ivm terugkoppeling storno. Echter op de website van betaalvereniging staat in de beschrijving van de xml ook iets over een veld ref als onderdeel van <CdtrRefInf>
Zie hieronder voor de tekst waarin ook weer naar de endtoEnd wordt verwezen. Moet je nu bij beide velden hetzelfde vullen ?

in XML Tag: <Ref>
Occurrence: [0..1]
Definition: Unique reference, as assigned by the creditor, to unambiguously refer to the payment transaction.
Data Type: Max35Text
Format: maxLength: 35
minLength: 1
Usage ISO: If available, the initiating party should provide this reference in the structured remittance information, to enable reconciliation by the creditor upon receipt of the amount of money. If the business context requires the use of a creditor reference or a payment remit identification, and only one identifier can be passed through the end-to-end chain, the creditor's reference or payment remittance identification should be quoted in the end-to-end transaction identification.
Last Edit: 06 juni 2013 13:30 by Jos Kaijser.
The administrator has disabled public write access.

Re: xml uniek betalingskenmerk welk veld ? 10 juni 2013 11:36 #2

Het blokje
- <RmtInf>
- <Strd>
- <CdtrRefInf>
- <Tp>
- <CdOrPrtry>
  <Cd>SCOR</Cd> 
  </CdOrPrtry>
  <Issr>CUR</Issr> 
  </Tp>
  <Ref>1515140706132013</Ref> 
  </CdtrRefInf>
  </Strd>
  </RmtInf>
heeft betrekking op het betalingskenmerk (16 posities) van de acceptgiro zoals je ook kan gebruiken bij SCT.

De documentatie van de betaalvereniging zegt over 2.90 Structured:
Message Element that is not to be used in SEPA Payments for NL en je zou het kenmerk in 2.89 Unstructured moeten opnemen volgens het voorbeeld.

Echter in de voorbeelden van SDD op pagina 82/83 is Structured wel opgenomen... en het wordt ook bijv. geaccepteerd door de validator van de ING.
Last Edit: 10 juni 2013 11:38 by Emile Besseling (UNIT4BS).

Re: xml uniek betalingskenmerk welk veld ? 13 juni 2013 22:53 #3

maar wat vermeld je dan in de pain 008 in het veld endtoend wat is het verschil met die andere velden. Beide moeten toch een waarde hebben die er toe dient om de tranactie terug te kunnen vinden?

Re: xml uniek betalingskenmerk welk veld ? 14 juni 2013 10:58 #4

Het EndtoEndId neem je altijd op. Het wordt door de gehele betalingsketen meegenomen en teruggegegeven.

In de 35 posities van mijn EndToEndId id geef ik in mijn situatie op:

de administratiecode, het relatienummer, het factuurnummer en de datum. Als er nog ruimte is stop ik ook het acceptgiro-betalingkenmerk erin.

Hiermee kan ik dan bij een storno de post terugvinden.

Het <Ref>1515140706132013</Ref> zou je alleen moeten gebruiken als je een betalingskenmerk van een acceptgiro hebt.
Last Edit: 14 juni 2013 11:00 by Emile Besseling (UNIT4BS).

Re: xml uniek betalingskenmerk welk veld ? 20 juni 2013 17:22 #5

Had nog wat vragen over structured vs unstrctured.

1 Klopt het dat je van unstructured maar 1 regel per transactie mag aanleveren voor nederland ? Is nederland hierin de uitzondering of is dat algemeen?
2 Mag je beide velden vullen of maar 1 per transactie. Gaat in dit geval om automatische incasso . ik dacht dat je dan maar 1 van de 2 mocht gebruiken.
3 Mag je in een batch bij ene transactie strctured vullen en bij andere unstructured ?
4 Ik las dat als je cur (voor nederland) vult bij strctured in het veld issr dat je dan een bet kenmerk met 11 proef in het veld ref moet hebben staan. Mag je ook die cur leeglaten en er dan wat anders inzetten ?
Last Edit: 20 juni 2013 17:28 by Jos Kaijser.

Re: xml uniek betalingskenmerk welk veld ? 20 juni 2013 20:47 #6

1) Dat klopt. Nederland is hierbij geen uitzondering. De EPC schrijft namelijk maar 1 regel voor
2) Alleen één van beide mag worden gebruikt, d.w.z. of Unstructured of Structured. Ook dit schrijft de EPC voor
3) Ja, dat mag je per transactie bepalen
4) Als je de Currence betalingskenmerk gebruikt moet je CUR als issuer opgeven. Als je de ISO 11649 standaard gebruikt, moet je ISO opgeven. In andere gevallen zou je de issuer leeg kunnen laten volgens de ISO standaard. Echter de implementation guidelines van de bank bepalen welke structured remittance info wordt ondersteund. Rabobank ondersteunt bijvoorbeeld vooralsnog alleen de Currence betalingskenmerk.
Time to create page: 0.689 seconds