Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat?

Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat? 19 juni 2013 15:50 #1

Een mandaat geeft toestemming om te mogen incasseren van een bepaalde bankrekening, meer niet.

1. Kan het dan wel voorkomen dat een incassant meerdere, actieve mandaten bezit voor dezelfde rekening?
2. Als het rekeningnr wijzigt zou je verwachten dat het mandaat vervalt. Echter, het rulebook staat toe dat het mandaat blijft bestaan maar dan voor een andere rekening (het mandaat ID blijft hetzelfde). Was het voor het 'mandaat' concept niet consistenter geweest om bij een wijzigend rekeningnr een nieuw mandaat aan te maken?
The administrator has disabled public write access.

Re: Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat? 19 juni 2013 16:35 #2

Het is mogelijk om meerdere machtigingen voor hetzelfde rekeningnummer te hebben. Bijvoorbeeld per contract of polis wordt een aparte machtiging afgegeven, die alleen voor dit contract/polis gebruikt mag worden. Als een klant meerdere contracten/polissen heeft en steeds hetzelfde rekeningnummer gebruikt, zullen er dus meerdere machtigingen voor hetzelfde rekeningnummer worden afgegeven door de incassant.
Een incassant kan zelf bepalen of bij wijziging van het rekeningnummer onder het bestaande machtiging wordt doorgegeven of dat er altijd een nieuwe machtiging van de klant wordt gevraagd. De eerste optie sluit wel aan op de huidige praktijk binnen Nederland. Bijvoorbeeld bij gebruik van de Overstapservice krijgt de incassant nu een melding dat het rekeningnummer van de klant is gewijzigd. De incassant wijzigt dan alleen het rekeningnummer in de administratie en zal geen nieuwe machtiging van de klant vragen

Re: Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat? 19 juni 2013 16:56 #3

Hallo Pieter, zoals je het formuleert heb je gelijk, maar je hebt het dan ook over machtigingen. Het fundamentele verschil tussen een machtiging en een mandaat is volgens mij dat een machtiging betrekking heeft op een specifieke product (bijv. een lidmaatschap), bij een mandaat bestaat deze relatie niet. Dat maakt het mogelijk om een mandaat voor verschillende producten te gebruiken. Anderzijds is het niet mogelijk om - zoals jij het verwoordt - een mandaat te koppelen aan een specifiek product zodat het alleen daarvoor gebruikt kan worden.

Als het zo is dat een mandaat niet meer is dan toestemming om te mogen incasseren van een bepaalde bankrekening, dan vind ik het nog steeds vreemd dat (1) die toestemming meerdere keren kan worden vastgelegd en (2) die toestemming gewijzigd kan worden naar een andere rekening.

Misschien een wat academische visie maar ik probeer het concept 'mandaat' te begrijpen.

Re: Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat? 20 juni 2013 20:30 #4

Voor de SEPA DD is alleen de machtiging van toepassing. Ik zie mandaat als een andere benaming voor de machtiging.

Re: Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat? 21 juni 2013 11:20 #5

Bedoel je daar dan ook mee dat een mandaat in principe voor 1 product (polis, abonnement etc.) gebruikt zou moeten worden, net als een machtiging?

Re: Meerdere mandaten voor dezelfde rekening: mag dat? 21 juni 2013 16:43 #6

Ik bedoel er mee te zeggen dat een machtiging/mandaat per individuele product/dienst kan worden gevraagd of voor meerdere producten/diensten. Dit is een keuze van de incassant.
Time to create page: 0.272 seconds