Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso?

Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso? 02 juli 2013 10:07 #1

Ik heb tot nu toe begrepen dat het niet nodig is het mandaat ID bekend te maken aan de machtigingverstrekker vóór dat de eerste incasso wordt uitgevoerd. Ik hoor echter ook andere berichten. Hoe zit het precies?

Nog wat aanvullende informatie: volgens het Rulebook moet de debiteur een prenotificatie ontvangen voorafgaand aan de 1e incasso. Echter, de prenotificatie gaat alleen over het incassoschema, dus data en bedragen.

In een publicatie van de Betaalvereniging lees ik dat de debiteur niet alleen geinformeerd moet worden over het incassoschema, maar ook over het mandaat ID, voorafgaand aan de 1e incasso. Als iemand uitsluitsel kan geven hoor ik het graag.
Last Edit: 03 juli 2013 12:57 by Douwe Jan Broersma ifunds NL.
The administrator has disabled public write access.

Re:Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso? 08 juli 2013 21:19 #2

Het Mandaat ID moet inderdaad voor de incasso aan de debiteur bekend gemaakt zijn. Het Mandaat ID kan vooraf al op de machtiging worden vermeld. Indien dit niet het geval is, zal deze achteraf gecommuniceerd moeten worden voordat de eerste incasso voor deze machtiging wordt uitgevoerd. Dit valt niet onder de pre-notificatie plicht. De pre-notificatie kan hier wel voor worden gebruikt, maar dit kan ook op een andere wijze plaatsvinden.
The following user(s) said Thank You: Douwe Jan Broersma ifunds NL

Re:Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso? 08 juli 2013 21:44 #3

Beste Pieter,

Nu even jou mening want ik weet niet wat er nu echt nodig is en wat alleen in theorie nodig is.

Ik heb een SDD test gedaan op een eigen priverekening, dus ik heb mezelf gemachtigd.
Machtigingsdatum 25-03-2013, kenmerk LIDNR119 goed ingevuld en de rest was ook goed.
107 Mutaties RCUR en die ene van mij een FRST aangezien er nog niets eerder op die rekening is gebeurd. Alles is verwerkt door de RABO maar die ene FRST van mij niet.
Code MD01 "Onjuiste machtiging"

Incasso werkt al maanden goed op alleen maar bestaande leden 01-09-2011.
Zit het hem daar in?
Ik heb wel vaker RCUR en FRST in 1 bestand gehad.
Prenotificatie/vooraankondiging etc natuurlijk allemaal flauwekul want ik ben het zelf.
Niet rood gestaan, niet geblokkeerd, nota bene ook een RABO rekening

Enig idee?

Re:Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso? 08 juli 2013 21:55 #4

Schiet me nog een vraag te binnen.
Hoe lang is een machtigingsdatum geldig voordat je de eerste FRST verstuurd?
Hij mag toch in het verleden liggen, dat kan moeilijk anders toch?

Re:Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso? 08 juli 2013 21:59 #5

Die mag in het verleden liggen. Als een machtiging 36 maanden niet gebruikt is, komt deze te vervallen. Maar dat is hier niet het geval. Ik neem aan dat de FRST in een apart batch was meegestuurd binnen het bestand, omdat deze een andere sequence type had (FRST). Ik neem ook aan dat het machtigingskenmerk LIDNR 119 nog niet eerder is gebruikt bij andere SDD transacties.
Om dit goed te kunnen beoordelen zou je de XML van de afgekeurde transactie moeten inkopieren.

Re:Mandaat ID bekend maken vóór de eerste incasso? 08 juli 2013 22:07 #6

36 maanden is me bekend en dat is niet aan de orde idd.
Aparte batch wel in 1 bestand met uitvoering D+6
Bedrag was 10 cent om te testen

:61:130702D000000000000,10N631MARF
NL70RABO03171XXXXX
:86:/MARF/SSSLIDNR119/EREF/20130622172139-0001-0001/BENM//NAME/J. GER
RITS/RTRN/MD01

N631=Terugboeking Euro-incasso door bank
Last Edit: 08 juli 2013 22:09 by Johan Gerrits.
Time to create page: 0.199 seconds