Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: B2C bevestiging mandaat-id

B2C bevestiging mandaat-id 13 aug 2013 13:40 #1

In ons business model worden voorbedrukte mandaten door de debiteur getekend. Het mandaat id is pas bekend op moment van invoering in ons systeem.
Moet dit (automatisch uitgegeven) nummer nog middels een brief/email aan de debiteur worden bekend gemaakt. Zelfde vraag geldt ook voor de gemigreerde mandaten van voor het SEPA tijdperk.
The administrator has disabled public write access.

B2C bevestiging mandaat-id 14 aug 2013 09:45 #2

Antwoord volgens Rulebook is JA.

Maar weet dat diverse bedrijven het mandaatnummer nog niet actief hebben opgenomen in de klantcommunicatie. En dat vooralsnog ook nog niet gaan doen.
Mijn beeld is dat de klant nu niet echt geinteresseerd is in een mandaatnummer.

Ook is het zo dat veel bedrijven bij de eenmalige conversie naar SEPA van de oude mandaten dit NIET actief zullen communiceren naar de klant. Ook hier geldt weer dat waarschijnlijk geen klant hier op zit te wachten.

Het mandaatnummer wordt pas spannend als Whitelisting op mandaatnummer vleugels gaat krijgen. En wij als incasserend-nederland mogen alleen maar hopen dat de nederlandse banken hier wijze beslissingen gaan nemen ....

B2C bevestiging mandaat-id 29 aug 2013 10:16 #3

Vergeet ook niet dat je een incasso moet pre-notificeren.

bv. via een nota.

dan kun je toch het mandaat id vermelden?

B2C bevestiging mandaat-id 29 aug 2013 13:42 #4

Klopt, de prenotificatie is DE logische plek om het mandaat id te communiceren.

Maar...

Leg dan de klant ook even goed uit wat dat voor id is, en wat de klant er wel en niet mee kan.

Ik heb al eens geprobeerd om in Nederland tot uniformiteit te komen mbt een aantal velden die we "verplicht" moeten communiceren. Maar de enige brede communicatie over SEPA betreft tot nu toe de IBAN. Al het andere is nieuw voor de klant, ook de banken leggen nog niets uit over het "Kenmerk machtiging" (bij de Rabo), of "Mandaat" (bij de ING, of Mandaat id bij jullie....

Er zijn bedrijven die daarom nu nog maar even wachten met het introduceren van dit soort nieuwe onderwerpen bij de klant..... Zodra whitelisting op mandaat id een onderwerp van gesprek wordt komen die bedrijven dan wel in actie.

B2C bevestiging mandaat-id 29 aug 2013 13:50 #5

klopt.

De meeste mensen en ook familie die ik spreek, hebben het over het langer worden van het rekeningnummer. Dat is ook niet zo raar, want dat is het enige wat www.overopiban.nl communiceert via radiospotjes enz. (hoewel dit laatste maanden ook sterk afgenomen is).

het aanmaken van incasso's en veranderen van processen dat is meer iets voor het bedrijfsleven vinden ze denk ik, terwijl er wel een verplichting is om te pre-noticeren met gegevens welke onze de consument weinig zeggen. Een aantal van onze klanten lossen dit op, door op de nota te vermeldden dat ze wetellijk vereist zijn de gegevens te vermelden (je moet toch wat). Ik mag hopen dat er nog even gewacht wordt met whitelisting, want dat gaat de consument echt niet snappen. laten we dan eerst black listing doen, zodat de early adapaters daarmee aan de slag kunnen.

B2C bevestiging mandaat-id 30 aug 2013 07:51 #6

Whitelisting wordt op dit moment nog niet via internetbankieren geboden. Dit zal daarom nog niet vaak gebruikt gaan worden. Zodra e-mandating wordt geïntroduceerd (planning 2015), zal een whitelist geautomatiseerd worden bijgewerkt met elke ondertekende e-mandate. Dan pas zal whitelisting meer gebruikt gaan worden verwacht ik.
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.253 seconds