Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk?

B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk? 16 nov 2011 15:44 #1

• Zair's Avatar
  • Zair
De vraag rijst of het ook mogelijk is beide incasso vormen zowel zakelijk als particulier in een bestand aan te leveren? of zijn de software leveranciers nog bezig met ontwikkeling hiervan?

gr Zair
The administrator has disabled public write access.

Re: B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk? 16 nov 2011 19:44 #2

• Marcel's Avatar
  • Marcel
De zogenaamde 'implementation guidelines' in Nederland stellen dat het niet is toegestaan om in een xml message zowel SEPA Direct Debit Core als SEPA Direct Debit business to business aan te leveren.
Verder staat er dat in een bestand standaard maar 1 message mag zitten,tenzij je hierover afwijkende afspraken maakt met je bank.

De kernvraag is dus of een bank meerdere messages in een bestand ondersteund of niet?

Hoe zit dat bij jouw bank? Ik ben daar heel benieuwd naar.
The following user(s) said Thank You: Zair

Re: B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk? 17 nov 2011 08:28 #3

• Zair's Avatar
  • Zair
Mijn bank zou nog uitzoeken wat mogelijk is mbt tot aanleveringen van b2b en b2c in een bestand hier is nog geen duidelijkheid over. het is iets wat de softwareleveranciers mogelijk moeten maken ben ik van mening. maar corrigeer me als dit niet juist is.

gr zair

Re: B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk? 25 nov 2011 17:41 #4

• Marcel's Avatar
  • Marcel
Als een softwareleverancier als tussenstation (zogenaamde payment hub) optreedt kunnen zij dit inderdaad voor je regelen. Afhankelijk van wat jouw bank toestaat zal de leverancier dan mogelijk nog wel het bestand moeten splitsen maar daar heb je als gebruiker verder geen last van.

En als je gebruik maakt van een online boekhoudpakket dat bestanden kan uitwisselen met jouw bank dan hoef je je helemaal niet druk te maken over bestandsformaten.

Re: B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk? 05 juni 2012 13:44 #5

Helemaal duidelijk is dit niet maar een XML-bestand bestaat uit één Group Header en meerdere Payment Information Blocks. Of de incasso betrekking heeft op B2B of B2C moet aangeven worden in het Payment Information Block en dus NIET in de Group Header. Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van nieuwe software om SEPA te kunnen ondersteunen. Puur technisch gezien moet het dus mogelijk zijn om zowel B2B als B2C incasso's in één XML-bestand aan te leveren. De incasso's moeten dan wel in gescheiden Payment Information Blocks opgenomen worden. Totdat het tegendeel bewezen wordt ga ik ervan uit dat B2B en B2C aanleveren in één bestand mogelijk is.

Re: B2B&B2C incasso aanleveren in 1 bestand mogelijk? 05 juni 2012 15:29 #6

Volgens de implementation guidelines van zowel de EPC als van de Betaalvereniging Nederland mogen verschillende waarden voor het Local Instrument veld, waarmee het incassoschema (B2C of B2B) wordt doorgegeven, niet in één XML bericht worden opgenomen. Eén XML bericht bestaat hierbij uit een Group header met één of meerdere Payment Information blocks. De specificaties staan dus niet toe om een B2C Payment Information block en een B2B Information block onder dezelfde group header op te nemen.
Time to create page: 0.288 seconds