Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank

Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank 29 sept 2014 21:11 #1

Wij hebben een batch verstuurd waarbij er sprake was van een andere incassant. Dit hebben wij via een amendment doorgegeven als volgt:

<AmdmntInd>true</AmdmntInd>
<AmdmntInfDtls>
<OrgnlCdtrSchmeId>
<Nm>Naam van de vorige incassant</Nm>
<Id><PrvtId><Othr>
<Id>NL99ZZZ123456789000</Id>
<SchmeNm><Prtry>SEPA</Prtry></SchmeNm>
</Othr></PrvtId></Id>
</OrgnlCdtrSchmeId>
</AmdmntInfDtls>

Deze posten zijn door de ING Bank en de Rabobank allemaal geweigerd. Wij hebben de posten als RCUR aangeleverd, had dat FRST moeten zijn? Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt?
The administrator has disabled public write access.

Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank 30 sept 2014 07:45 #2

Op zich mag dit prima als RCUR worden aangeleverd, alleen een amendment waarbij de geincasseerde bank wijzigt moet als FRST worden aangeleverd, andere amendments kunnen met het gebruikelijke Sequence Type worden aangeleverd.

Ik denk dat het probleem zit in het toevoegen van de Name <Nm> onder OriginalCreditorSchemeIdentification <OrgnlCdtrSchmeId>. Normaal gesproken verwachten banken dan ook een naam onder het nieuwe CreditorSchemeIdentification <CdtrSchmeId> (element 2.66 uit de EPC implementation guidelines); heb je het daar ook toegevoegd?

Over het algemeen zou ik de Name <Nm> onder OriginalCreditorSchemeIdentification <OrgnlCdtrSchmeId> overigens niet toevoegen. Het voegt voor de bank ook niets toe aangezien er niet op gevalideerd wordt (los van het voorkomen onder CreditorSchemeIdentification <CdtrSchmeId> zoals hierboven), maar uitsluitend op Creditor ID.

Zou je eens kunnen proberen zonder Name <Nm>?

Groet,
Louis
The following user(s) said Thank You: McHil software B.V.

Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank 30 sept 2014 16:14 #3

Bij CdtrSchmeId hebben wij het volgende:

<CdtrSchmeId><Id><PrvtId><Othr>
<Id>NL00ZZZ987654321000</Id>
<SchmeNm><Prtry>SEPA</Prtry></SchmeNm>
</Othr></PrvtId></Id></CdtrSchmeId>

Geen naam dus. In de documentatie lees ik het volgende:

‘OriginalCreditorSchemeIdentification’ is Mandatory if changes occur in ‘Creditor Scheme Identification’ and or ‘Name’, otherwise not to be used.
If ‘Name’ is present then the new’ Name’ must be specified under ‘Creditor’. ‘Name’ is limited to 70 characters in length.

Moet de naam dan ook in CdtrSchmeId? Die staat bij ons wel in Creditor (Cdtr).

Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank 30 sept 2014 16:31 #4

Ik snap nu de verwarring. Wij hebben ons vooral gebaseerd op de beschrijving van de Rabobank. Daar wordt <Nm> niet genoemd bij CdtrSchmeId. Wel bij OrgnlCdtrSchmeId met de opmerking "Naam van de opdrachtgever. Indien hier een naam staat moet de nieuwe naam ingevuld worden onder veld 2.66.". Maar bij 2.66 wordt <Nm> niet genoemd. Ik neem aan dat we in plaats van 2.66 per post ook 2.27 per batch mogen gebruiken. Maar daar staat <Nm> ook niet genoemd.

We gaan het proberen zonder <Nm> en zullen het resultaat laten weten.

Doen de banken ook iets met Ultimate Creditor (<UltmtCdtr>). Wij vullen die nog niet maar het is wel van toepassing bij ons. Die naam vermelden we nu in de omschrijving.

Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank 01 okt 2014 08:11 #5

Ben benieuwd naar je bevinden zonder de Name <Nm> onder CreditorSchemeIdentificiation <CdtrSchmeId>.

De Ultimate Creditor en Ultimate Debtor worden door banken nauwelijks gebruikt - de velden worden in de meeste gevallen wel doorgegeven in de betaalketen, maar in veel gevallen beperkt (bijvoorbeeld alleen de naam en adres; rekening en ID's vaak niet). Inhoudelijke validaties - los van technische geschiktheid - op deze velden heb ik nog niet gezien.

Groet,
Louis
The following user(s) said Thank You: McHil software B.V.

Wijziging Incassant afgewezen door ING en Rabobank 01 okt 2014 10:03 #6

Strikt genomen zou het beter zijn om de naam ook in <CdtrSchmeId> op te nemen, de naam is immers gewijzigd en de tekst luidt:

‘OriginalCreditorSchemeIdentification’ is Mandatory if changes occur in ‘Creditor Scheme Identification’ and or ‘Name’, otherwise not to be used.
If ‘Name’ is present then the new’ Name’ must be specified under ‘Creditor’. ‘Name’ is limited to 70 characters in length.

Misschien dat ik dat ook nog wel eens probeer. Eerst maar kijken of het nu lukt. Volgende week weet ik het.

Bedankt voor jouw antwoorden. Bij verschillende banken kwam ik niet verder dan de opmerking dat het FRST moest zijn.

Groet,
Klazinus
Last Edit: 01 okt 2014 10:03 by McHil software B.V..
Time to create page: 0.405 seconds