Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Incasso mislukt - komt door mandaat-ID?

Incasso mislukt - komt door mandaat-ID? 16 dec 2014 20:45 #1

Onlangs heb ik voor het eerst met IBANC een SEPA-incassobatch gemaakt en deze ingevoegd bij mijn bank. Ik heb voor zover ik weet alle stappen goed afgerond en de batch was goedgekeurd na uploaden.

Alleen is het bedrag bij bijna alle geïncasseerden niet afgeschreven. Bij allen staat bij Reden 'Afgekeurd door bank debet'. Weet iemand wat dit precies betekent?

Mogelijk heeft het iets te maken hebben met het feit dat ik IBANC opnieuw heb moeten installeren op mijn laptop en de gegevens (uit vorige batches) die in de IBANC van de vorige penningmeester stonden dus niet nog in mijn IBANC staan. Dus heb ik bij elk rekeningnummer een nieuw mandaat-ID in moet voeren en ik vraag me nu af of daar misschien de fout ligt...

Weet iemand of de mislukte incasso komt doordat ik zelf mandaten heb bedacht wat dus wellicht helemaal niet kan/mag? En hoe kan ik dit probleem oplossen?

Alvast bedankt voor reacties!
The administrator has disabled public write access.

Incasso mislukt - komt door mandaat-ID? 17 dec 2014 14:06 #2

Beste Leonie,

Vervelend dat het nu mislukt is - normaal gesproken zou het eigenlijk altijd goed moeten gaan wanneer je nieuwe machtigingen gebruikt (even los van het feit dat de geincasseerden nu geincasseerd worden op een machtiging die ze formeel niet ondertekend hebben). Is zeker te weten alles ook als FRST verstuurd?

Helaas is uit de reden 'Afgekeurd door bank debet' niet veel af te leiden. Dat kan echt van alles zijn. Kan je meer informatie leveren door voorbeeld (zonder persoonlijke informatie) te posten vanuit de XML?

Groet,
Louis

Incasso mislukt - komt door mandaat-ID? 17 dec 2014 15:01 #3

Beste Louis,

Bedankt voor je reactie! Ik denk namelijk nu te weten waar het probleem ligt... achter bijna alle geïncasseerden stond namelijk geen FRST maar terugkerend - aangezien van bijna alle rekeningsnummers al eerder geïncasseerd is door onze stichting (op 2 nieuwe rekeningnummers na). Zou dit dan het probleem kunnen zijn? Moet je bij een nieuw Mandaat-ID het als FRST/Eerste versturen ipv. als terugkerend?

Het .xml-bestand heb ik nu niet voorhanden, ik zal het er vanavond bijpakken.

Groetjes,
Leonie

Incasso mislukt - komt door mandaat-ID? 17 dec 2014 20:25 #4

In het xml-bestand behorende bij de mislukte incasso staat het volgende (ipv. persoonlijke informatie staat er ...):

-<PmtInf>

<PmtInfId>D....</PmtInfId>

<PmtMtd>DD</PmtMtd>

<BtchBookg>true</BtchBookg>

<NbOfTxs>aantal X</NbOfTxs>

<CtrlSum>...</CtrlSum>

-<PmtTpInf>

-<SvcLvl>

<Cd>SEPA</Cd>

</SvcLvl>

-<LclInstrm>

<Cd>CORE</Cd>

</LclInstrm>

<SeqTp>RCUR</SeqTp>

</PmtTpInf>

<ReqdColltnDt>2014-12-04</ReqdColltnDt>

-<Cdtr>

<Nm>Stichting ...</Nm>

</Cdtr>

-<CdtrAcct>

-<Id>

<IBAN>NL...</IBAN>

</Id>

<Ccy>EUR</Ccy>

</CdtrAcct>

-<CdtrAgt>

-<FinInstnId>

<BIC>...</BIC>

</FinInstnId>

</CdtrAgt>

<ChrgBr>SLEV</ChrgBr>

-<CdtrSchmeId>

-<Id>

-<PrvtId>

-<Othr>

<Id>NL...</Id>

-<SchmeNm>

<Prtry>SEPA</Prtry>

</SchmeNm>

</Othr>

</PrvtId>

</Id>

</CdtrSchmeId>

-<DrctDbtTxInf>

-<PmtId>

<EndToEndId>D20...</EndToEndId>

</PmtId>

<InstdAmt Ccy="EUR">...</InstdAmt>

-<DrctDbtTx>

-<MndtRltdInf>

<MndtId>...</MndtId>

<DtOfSgntr>2014-11-26</DtOfSgntr>

<AmdmntInd>false</AmdmntInd>

</MndtRltdInf>

</DrctDbtTx>

-<DbtrAgt>

-<FinInstnId>

<BIC>...</BIC>

</FinInstnId>

</DbtrAgt>

-<Dbtr>

<Nm>K.N. ....</Nm>

</Dbtr>

-<DbtrAcct>

-<Id>

<IBAN>NL...</IBAN>

</Id>

</DbtrAcct>

-<Purp>

<Cd>OTHR</Cd>

</Purp>

Etc. Zo gaat het verder per geïncasseerde. Zelf word ik hier niet echt wijzer uit...
Last Edit: 17 dec 2014 20:26 by Leonie Stichting Mara.

Incasso mislukt - komt door mandaat-ID? 18 dec 2014 10:34 #5

Leonie,

Het voorbeeld wat je hierboven noemt is inderdaad een terugkerende incasso (<SeqTp>RCUR</SeqTp>). Omdat je in dit geval nu allemaal nieuwe machtigingskenmerken hebt gebruikt, moeten de incasso's als eerste (<SeqTp>FRST</SeqTp>) worden aangeleverd. De meeste banken controleren of er bij het insturen van een terugkerende incasso al een eerste incasso is geweest. In jouw geval is dat nu niet zo, vandaar dat de incasso's afgekeurd worden.

Om het probleem weg te nemen kun je de mislukte incasso's opnieuw aanleveren met <SeqTp>FRST</SeqTp>. Dan zou alles goed moeten gaan.

Groet,
Louis

Incasso mislukt - komt door mandaat-ID? 11 mei 2015 04:29 #6

• golddty's Avatar
  • golddty
It sounds really good, too wonderful!
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.435 seconds