Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Overname incassocontract

Overname incassocontract 13 feb 2015 12:29 #1

Een klant van ons heeft een portefeuille overgenomen met ruim 3000 debiteuren. Twee vragen hierover, hopelijk kunnen jullie mij helpen:

1. Hij heeft het incassocontract van de vorige incassant overgenomen met het daarbij horende Incassant ID. Is dat zomaar mogelijk?
  2. Het lijkt mij dat de debiteuren opnieuw een machtiging moeten tekenen, omdat de incassant wijzigt (ander IBAN etc.). Klopt dat?

Uiteraard hoop ik dat de bestaande machtigingen gewoon gebruikt kunnen worden, maar ik ben bang dat dat niet het geval is.

Alvast bedankt voor het meedenken.
The administrator has disabled public write access.

Overname incassocontract 13 feb 2015 18:48 #2

Als de oorspronkelijke entiteit nog bestaat, maar een andere "moedermaatschappij" krijgt, dan kan het incassant-ID m.i. blijven. Als de contracten overgaan naar een andere entiteit, dan is er in feite een andere incassant.
Praktisch gezien zal vooral de bank een controle doen of het incassant-ID is geregistreerd bij de rekeninghouder die incasseert. Neem dus vooral contact op met de bank hoe strikt ze dit hanteren..

Als er een ander incassant-ID is, dan is er in feite ook een ander mandaat nodig, en zullen alle klanten officieel accoord moeten gaan met een nieuwe machtiging. Maar ook hier kan ik me voorstellen dat in bepaalde gevallen de bank best soepel zal zijn. Als de dienstverlening identiek blijft, zal het misschien kunnen na een officiƫle melding aan de klanten.

Overleg dus me de bank... :)
The following user(s) said Thank You: Diniphijo

Overname incassocontract 16 feb 2015 11:08 #3

Op zich is het alleen vanuit het oogpunt van incassant naar bank belangrijk om te weten of en hoe de oorspronkelijke incassant voort blijft bestaan. Gezien het feit dat het incassocontract overgenomen is (met daarin het incassant ID), zal de oorspronkelijke incassant waarschijnlijk blijven bestaan. Het is evenwel mogelijk om middels een mandate amendment het incassant ID te wijzigen mocht de nieuwe incassant uitsluitend onder zijn eigen incassant ID willen werken. Daarbij blijft de machtiging hetzelfde.

Daarbij is de IBAN van de incassant geen onderdeel van de machtiging, maar wel van het incassocontract met de bank. Dat laatste is dus ook iets om bij de bank te controleren. Er is bij een wijziging daarvan sowieso geen nieuwe machtiging nodig.

Groet,
Louis
The following user(s) said Thank You: Diniphijo
Time to create page: 0.480 seconds