Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Verhuisbericht

Verhuisbericht 08 okt 2012 10:03 #1

Als het adres en/of het rekeningnummer wijzigt, moet dan het oude en het nieuwe adres en/of rekeningnummer worden doorgegeven op de prenotificatie aan de klant en in het bestand wat naar de bank wordt verstuurd?
The administrator has disabled public write access.

Re: Verhuisbericht 08 okt 2012 19:31 #2

Op de pre-notificatie hoeft dit niet te worden vermeld. In de SDD transactie hoeft een gewijzigd adres ook niet te worden doorgegeven. Ik zou het adres helemaal niet doorgeven, omdat dit een niet verplicht gegeven is.
Bij een gewijzigd rekeningnummer moet het oude rekeningnummer alleen te worden doorgegeven als deze binnen dezelfde bank is gebleven. Als de bank ook is gewijzigd moet alleen de code SMNDA te worden meegegeven in het veld OriginalDebtorAgent

Re: Verhuisbericht 01 juni 2013 00:30 #3

toch nog 1 vraag over smnda. als ik het goed begrijp moet je smnda in het veld identificatie zetten. En dit treed op als de debtor een nieuw banknummer krijgt en als de bic code veranderd. Dus dan heb je de situatie dat een klant een ander banknummer krijgt EN naar een andere bank gaat. Immers de bic code veranderd, Verder wordt het een first en amandment indicator moet op true gezet.

Hoef je dan niets bij original debtor account te vullen ?want het iban nummer veranderd toch ook? Ik neem aan dat je verder wel original debtor agent moet vullen immers de bic code is toch aangepast? of hoeft dat ook niet. en is alleen de waarde smnda voldoende. Wat ik wel vreemd vind in hele verhaal is dat bic code in nederland niet verplicht is maar dat je eigenlijk wel verplicht bent om dit bij te houden ivm bovenstaande situatie.

Re: Verhuisbericht 01 juni 2013 06:27 #4

Als de bankrekening naar een andere bank overgaat, hoef je niets in te vullen in Original Debtor Account. Dat hoeft alleen indien de rekening binnen dezelfde bank wijzigt. Daarnaast moet alleen de code SMNDA te worden meegegeven in OriginalDebtorAgent (onder other/identification). De oude BIC moet niet worden meegegeven. Daarnaast hoeft een incassant niet de BIC van de klant bij te houden om bovenstaande te bepalen. In de IBAN is namelijk ook een bank identifier (bijv. ABNA, INGB of RABO) opgenomen, waarmee dit kan worden bepaald

Re: Verhuisbericht 01 juni 2013 09:44 #5

ok, dank voor je antwoord erg duidelijk. Heb toch nog 1 nieuwe vraag waar ik al een tijdje mee rond liep namelijk wat is nu de definitie van een andere bank ? Je stelt dat je alleen naar Bankcode van iban kan kijken dus zonder vestigingscode. Echter in de documantetie van sepa staat debtor agent = bic code en dus inclusief filiaal. Stel dat ik nu aan mijn machtiging een ander banknummer koppel. Beide banknummers zijn van RABO echter een andere vestiging. Is dit dat een first(smnda) of gewoon een wijziging. Ik vraag dit omdat in de xml beschrijving verwezen wordt naar bic code en dat is dus inclusief het vestigingsnummer. Als ik die richtlijnen volg dan wordt het een first als ik echter de bankcode uit iban haal dan is het geen first aangezien voor nederland daar de vestigingscode niet in zit. Of zijn hier weer aparte regels voor Nederland ;) ivm niet verplicht stellen bic code.
Last Edit: 03 juni 2013 15:43 by Jos Kaijser.
Time to create page: 0.253 seconds