Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Sancties, indien prenotificatie niet versturen?

Sancties, indien prenotificatie niet versturen? 09 okt 2012 13:37 #1

Wat zijn of kunnen de sancties zijn als je geen vooraankondiging verstuurt?
De banken kunnen en gaan niet controleren of een vooraankondiging verstuurd wordt. Wat kan er dan gebeuren?
DNB heeft nog geen sanctiebeleid.
Als klanten weten dat ze een incassomachtiging hebben afgegeven dan is de omschrijving op de afschrijving toch voldoende?

Ander punt, ik zeg versturen van de vooraankondiging maar het zou toch ook kunnen zijn: beschikbaar stellen toch? het ophaalbaar maken de melding van de prenotificatie op een in te loggen onderdeel van een besloten website is toch ook voldoende?
Over de vorm van de prenotificatie wordt niets gezegd, dus brief/factuur/sms/ email kan allemaal maar ook een dialoog of melding op website neem ik dus aan.
Klopt dit?
The administrator has disabled public write access.

Re: Sancties, indien prenotificatie niet versturen? 09 okt 2012 13:56 #2

De verplichting voor het versturen van een pre-notificatie is in de incasso-voorwaarden van de bank opgenomen. Als een bedrijf geen pre-notificatie verstuurt, handelt deze dus in strijd met de incasso-voorwaarden van de bank. De bank zal dit zelf niet direct gaan controleren, maar kan hierover wel door derde partijen op worden gewezen. Bijvoorbeeld een klant of consumenten organisatie, die hierover gaat klagen. Er zal niet direct een sanctie op worden gelegd, maar er wordt dan wel verwacht dat een bedrijf hier iets aan gaat doen. In het laatste geval kan een bank het incasso-contract opheffen, maar een bank zal dit niet snel doen. Het grootste gevaar is daarom imago-schade.
De vorm van de pre-notificatie is inderdaad niet vastgelegd. Een pre-notificatie op een internet-portaal, waar de klant kan inloggen, is dus ook een mogelijkheid. Mits je aan de klant hebt doorgegeven dat de pre-notificatie op deze wijze beschikbaar zal worden gesteld.
The following user(s) said Thank You: Leonard (Mobilee)

Re: Sancties, indien prenotificatie niet versturen? 18 okt 2012 08:52 #3

Het lijkt mij dat een 'vermelding' op een factuur dat deze factuur autom. wordt geincasseerd binnen x dagen. ook voldoet.

Re: Sancties, indien prenotificatie niet versturen? 18 okt 2012 09:05 #4

Dit is niet 100% in lijn met de incassovoorschriften van de bank, maar veel bedrijven kiezen hier wel voor. De klant weet waar hij aan toe is. Elk bedrijf zal deze keuze echter zelf bewust moeten maken.

Re: Sancties, indien prenotificatie niet versturen? 25 okt 2012 13:00 #5

een pre-notificatie op een webportaal kun je mijns inziens alleen gebruiken als de bedragen voor alle klanten hetzelfde zijn. Hoe wordt dan omgegaan met het mandate id? dat is voor elke klant anders, en moet conform regels ge prenotificeerd woerden. Lijkt mij lastig toepasbaar.

Re: Sancties, indien prenotificatie niet versturen? 26 okt 2012 07:47 #6

Met webportaal bedoelde ik meer een inlog naar een persoonlijke klantomgeving, zoals bijvoorbeeld MyAccount. Hier kunnen o.a. de facturen (pre-notificaties) door de klant worden ingezien.
Vermelding van het incasso-bedrag en incasso-datum op een algemene webportaal zal inderdaad alleen kunnen als het bedrag voor iedereen hetzelfde is. Dit zal dus vaak niet mogelijk zijn. Overigens is het niet verplicht om de mandate id in de pre-notificatie te vermelden. Dus in bepaalde gevallen zal het dus wel mogelijk zijn om de algemene website te gebruiken voor de pre-notificatie.
Time to create page: 0.412 seconds