Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Beeindiging machtiging: LAST incasso

Beeindiging machtiging: LAST incasso 05 feb 2013 10:39 #1

Stel een donateur van een goed doel beeindigt zijn incassomachtiging. Om dit kenbaar te maken aan de bank moet er volgens mij een LAST incasso-opdracht aangeboden worden. Echter, de machtiging is al beeindigd en er mag niet meer geincasseerd worden. Hoe wordt dit opgelost?
The administrator has disabled public write access.

Re: Beeindiging machtiging: LAST incasso 04 mrt 2013 15:51 #2

Interessante vraag. Ik zou er graag een aan toe willen voegen:

Wat gebeurt er als ik helemaal geen FNAL / LAST incasso opdracht aanbiedt? (als ik deze functie dus niet implementeer?)

Re: Beeindiging machtiging: LAST incasso 04 mrt 2013 21:09 #3

Het gebruik van sequence type FNAL/LAST om aan te geven dat dit de laatste incasso voor de afgegeven machtiging is, is niet verplicht. Het grote nadeel van het gebruik van FNAL is dat de machtiging vervolgens verlopen is. Mocht de laatste incasso een bankstorno tot gevolg hebben en een her-incasso is gewenst, dan is dat na FNAL niet meer mogelijk.

Indien een klant zelf zijn machtiging beëindigt/intrekt, dan kan deze sowieso niet meer gebruikt worden, ook niet met sequence type FNAL. De machtiging is immers verlopen.
The following user(s) said Thank You: CRM Partners

Re: Beeindiging machtiging: LAST incasso 05 mrt 2013 10:35 #4

Pieter, dank voor de reactie. Is de conclusie dat als een donateur zijn machtiging beeindigd (bij het goede doel, niet bij de bank), dat er dan 'gewoon' gestopt moet worden met het uitsturen van incasso-opdrachten? En heb ik het goed begrepen dat een LAST incasso het mandaat beeindigd en niet zozeer de machtiging die iemand verstrekt heeft om voor een bepaald product of dienst geincasseerd te worden? Immers, een mandaat kan verschillende machtigingen dekken?

Re: Beeindiging machtiging: LAST incasso 05 mrt 2013 16:14 #5

Klopt. Beëindiging van de machtiging door de klant, betekent dat er vanaf dat moment geen incasso's voor deze machtiging meer mogen worden verstuurd.
Als een incassant zelf een FNAL SDD transactie voor een machtiging verstuurd, wordt de machtiging hiermee automatisch beëindigd, mits deze SDD transactie ook uitgevoerd is. Dus na afkeuring van een FNAL SDD transactie,kan er nog wel een her-incasso voor de machtiging worden verstuurd.
Mocht de machtiging nog voor andere producten worden gebruikt, dan zou FNAL niet gebruikt moeten worden om aan te geven dat de laatste incasso transactie voor een specifiek product wordt geinitieerd.
Time to create page: 0.231 seconds