Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde

FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde 14 mrt 2013 09:41 #1

Stel, we hebben een bestaande debiteur die nu een doorlopende incassomachtiging afgeeft. En we hebben voor deze debiteur nog meerdere facturen open staan, waarvoor we met de debiteur afspreken dat we die nu dus meteen op grond van de nieuwe machtiging per incasso zullen gaan innen.

Eigenlijk willen we al deze facturen in 1 incassoronde afhandelen (in 1 XML-bestand).
Als ik het goed begrepen heb, betekent dat dat 1 van die facturen als FRST in een incassobatch opgenomen moet worden, en de andere facturen in een andere batch als RCUR.

Maar de richtlijnen voor de datum van aanlevering van FRST en RCUR zijn verschillend. En we moeten neem ik aan toch zeker stellen dat de RCUR opdrachten pas na de FRST behandeld zullen worden.

Welke uitvoerdatum moet nu minimaal meegegeven worden aan de batch waarin de RCUR opdrachten voor deze debiteur zitten?
Kan dat wel op dezelfde datum als zijn FRST opdracht? Of hoeveel tijd moet daar minimaal tussen zitten?
The administrator has disabled public write access.

Re: FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde 14 mrt 2013 21:16 #2

Dat is lastig te bepalen. Als de bank van de debiteur 2 opdrachten op dezelfde dag ontvangt, waarvan één een FRST is dan hangt het af van de volgorde waarin de bank deze afhandelt. Als de RCUR eerder wordt verwerkt, dan kan dit tot afkeur leiden.
Als de FRST eerder wordt aangeleverd (bijv D-5) en de RCUR later (D-2) zou dit geen probelemen moeten opleveren.

Re: FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde 15 mrt 2013 13:11 #3

En wat zou er gebeuren als we in die zo'n incassoronde meerdere openstaande facturen binnen een nieuwe machtiging als FRST zouden indienen? Worden die dan afgekeurd?

Want anders zou dat de eenvoudigste oplossing zijn.

Re: FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde 15 mrt 2013 13:43 #4

Meerdere FRST transacties voor dezelfde machtiging zou ook tot afkeur kunnen leiden. Je zou wel één SDD transactie met FRST kunnen insturen, waarbij de individuele factuurbedragen als één gecumuleerd bedrag worden geïncasseerd.

Re: FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde 15 mrt 2013 14:03 #5

Ha, kijk... dat is een creatieve oplossing. Daar was ik nog niet opgekomen, maar dat is zeker het overwegen waard. Bedankt!

Re: FRST en RCUR voor 1 debiteur in 1 incassoronde 19 mrt 2013 09:00 #6

Gisteren een afkeur gehad van een bestand. Betreft paraplu mandaat waatbij meerdere incasso's (van verschillende polissen) in 1 bestand als FRST aanwezig waren. Gaan nu de eerste als FRST aanleveren en direct status van mandaat omzetten zodat de volgende binnen zelfde bestand als RCUR meegaan.
Time to create page: 0.356 seconds