Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC

Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC 17 apr 2013 14:05 #1

Zojuist een afkeuring van testbestand ontvangen van de Rabo, door (volgens mij) het ontbreken van een BIC-code.

De info die ik van Rabo terugkreeg:
De volgende foutmelding komt naar voren:

77:           </MndtRltdInf>
78:         </DrctDbtTx>
79:         <Dbtr>

ERROR (1871): ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Element 'Dbtr': This element is not expected. Expected is one of ( UltmtCdtr, DbtrAgt ). 

Dit gaat om een incassopost waar geen BIC-code voor meegegeven was, en waar dus geen element "DebtorAgent" (met een BIC dus) voor aanwezig was in het XML-bestand.

Ik dacht nl. gelezen te hebben dat er in NL een afspraak was tussen de banken dat de BIC-code optioneel was voor binnenlandse transacties.

Heb ik dat kennelijk verkeerd?
Last Edit: 17 apr 2013 14:40 by Marja Ribbers, Club Webware. Reason: Enkele typfouten verwijderd
The administrator has disabled public write access.

Re: Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC 17 apr 2013 22:24 #2

De BIC is voor Rabobank inderdaad optioneel, maar de BIC moet op een andere wijze worden weggelaten voor Rabobank. De tags DebtorAgent\FinancialInstitutionIdentification moeten in dat geval wel worden meegegeven in het bericht en de onderliggende tag BIC kan worden weggelaten.

Re: Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC 26 apr 2013 14:51 #3

"de BIC moet op een andere wijze worden weggelaten voor Rabobank. De tags DebtorAgent\FinancialInstitutionIdentification moeten in dat geval wel worden meegegeven in het bericht en de onderliggende tag BIC kan worden weggelaten"

In IG SEPA Direct Debit version 7.0 staat op blz. 49 "Either BIC or 'Other/Identification' must be used. When 'Other/Identification' is used, only 'NOTPROVIDED' is allowed in ‘Identification’." Betekent dit dat het verplicht is om "NOTPROVIDED" in de Other\Id tag mee te geven, of is een lege FinancialInstitutionIdentification tag voldoende?

Re: Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC 03 mei 2013 09:55 #4

Ook wij liepen hier tegenaan.

Rabobank: "Dit is nog een bekend euvel in de testtool. Het klopt dat de BIC weggelaten kan worden in productie."

Re: Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC 06 mei 2013 09:27 #5

"In IG SEPA Direct Debit version 7.0 staat op blz. 49 "Either BIC or 'Other/Identification' must be used. When 'Other/Identification' is used, only 'NOTPROVIDED' is allowed in ‘Identification’." Betekent dit dat het verplicht is om "NOTPROVIDED" in de Other\Id tag mee te geven, of is een lege FinancialInstitutionIdentification tag voldoende?"

Bovenstaande optie is de wijze hoe de EPC aanbeveelt om de BIC in het Pain-bericht weg te laten. De reden hiervoor is dat de DebtorAgent en CreditorAgent verplicht blijven in de ISO-standaard. De EPC-aanbeveling is nog niet overgenomen door de NVB in hun implementation guidelines. Ik verwacht dat dit in een volgende versie wel zal worden gedaan. Mogelijk nemen Nederlandse banken deze optie wel eerder over.

Re: Rabo keurt testbestand af op ontbreken BIC 10 mei 2013 15:27 #6

Kilian Hekhuis (MAIN Energie) wrote:
"de BIC moet op een andere wijze worden weggelaten voor Rabobank. De tags DebtorAgent\FinancialInstitutionIdentification moeten in dat geval wel worden meegegeven in het bericht en de onderliggende tag BIC kan worden weggelaten"

In IG SEPA Direct Debit version 7.0 staat op blz. 49 "Either BIC or 'Other/Identification' must be used. When 'Other/Identification' is used, only 'NOTPROVIDED' is allowed in ‘Identification’." Betekent dit dat het verplicht is om "NOTPROVIDED" in de Other\Id tag mee te geven, of is een lege FinancialInstitutionIdentification tag voldoende?

Als je NOTPROVIDED in de Other\Id tag meegeeft, dan resulteert dat in het ING testtool in de volgende error:
Payment Error 1

This element must not be used.
<Document>
    <CstmrDrctDbtInitn>
        <PmtInf>
            <DrctDbtTxInf>
                <DbtrAgt>
                    <FinInstnId>
                        <Othr>
                            <Id>NOTPROVIDED</Id>
                        </Othr>

Maar als je het op deze manier doet gaat het goed bij zowel ING als bij Rabo:
<DbtrAgt>
	<FinInstnId />
</DbtrAgt>

Het Equens testtool vindt beide manieren onacceptabel. Dat tool wil gewoon verplicht een BIC.
Time to create page: 0.565 seconds