Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ...

De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ... 12 aug 2013 12:19 #1

Melding ING “De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt in de toekomst”

Heeft iemand ervaring met bovenvermelde melding? Betreft een bestand met eenmalige incasso’s (OOFF). Kwam goed door ING formaten checker, een vergelijkbaar bestand bij Rabo probleemloos verwerkt, data Required Collection date correct (ruim van te voren).

Telefoon naar helpdesk, de SEPA deskundige, stelde dat deze foutmelding kwam “omdat de gewenste verwerkingsdatum meer dan 5 dagen voor vandaag was, en daar kan het systeem niet tegen” (!). Een dag later opnieuw contact met helpdesk, nu een meer deskundige persoon aan de lijn. Na (volgens mij overbodig) gehannes met cookies weg, andere browser, bleef foutmelding zeer reproduceerbaar. De helpdesk zwijgt nu in alle talen.

Wie heeft deze melding eerder gehad, hoe opgelost? Sowieso ervaring met Sepa DD, eenmalig, bij ING?
Veel dank!
Last Edit: 12 aug 2013 12:20 by Reinier Rijke, Encoin Consultants bv.
The administrator has disabled public write access.

De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ... 13 aug 2013 12:30 #2

De SEPA Incasso file heeft een tag voor "Datum aanmaken bestand" (<CreDtTm>) en "Gewenste Verwerkingsdatum" (<ReqdColltnDt>). Die laatste moet je altijd in de toekomst kunnen leggen, immers je wilt vandaag een incassobatch kunnen uitvoeren die pas over 2 weken uitgevoerd moet worden. Maar, het lijkt me dat als je de 1e in de toekomst legt, je de foutmelding krijgt die in het topic genoemd wordt. Je zou dan vandaag een batch aanleveren waarbij je aangeeft dat deze morgen aangemaakt is.

Resumer: kan het zijn dat de tag creationdatum een waarde bevat die in de toekomst ligt?

De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ... 13 aug 2013 12:57 #3

Dank voor suggesties, maar de CreDtTm was de (internationale vorm) van datum maken bestand. Ik zou ook niet weten wat daar anders zou moeten komen. Toch daar wat mee gewijzigd, gaf steeds zelfde foutmelding. De foutmelding suggereerde inderdaad dat dat fout zou kunnen zijn, maar dat was het dus niet.
De reactie van ING dat de Gewenste Verwerkingsdatum niet meer dan 5 dagen in de toekomst mag liggen geeft wel te denken...

Zelfde bestand (uiteraard andere rekening gegevens), vrijwel zelfde CrdDtTm, bij Rabo: prima.
Last Edit: 13 aug 2013 12:58 by Reinier Rijke, Encoin Consultants bv.

De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ... 13 aug 2013 13:18 #4

Reinier Rijke, Encoin Consultants bv wrote:
De reactie van ING dat de Gewenste Verwerkingsdatum niet meer dan 5 dagen in de toekomst mag liggen geeft wel te denken...

Frappant... ik lees net elders op het forum het advies deze datum voor een RCUR opdracht 4 dagen in de toekomst te leggen, en voor een FRST opdracht juist 7 (werk)dagen in de toekomst; lijkt me tegenstrijdig met dit advies.

Schijnbaar vinden ze het logisch dat als je een gebruiker kenbaar wil maken dat de gewenste verwerkingsdatumniet meer dan 5 dagen in de toekomst mag liggen, er een melding wordt gegeven dat de datum waarop het bestand is aangemaakt in de toekomst ligt? We zullen het wel niet begrijpen :-)

Succes. Hoop dat je snel het antwoord vindt.
Last Edit: 13 aug 2013 13:19 by Heart Informatisering BV.

De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ... 30 okt 2013 08:06 #5

Nog steeds open: kreeg telefoontje met vele excuses, miscommunicatie, fout erkend, reproduceerbaar. Oorzaak onbekend, en "men werkt er aan". Wanneer klaar? Onbekend.
Augustus, september, oktober...

De datum waarop het bestand is aangemaakt ligt ... 30 okt 2013 08:36 #6

Interessant dat ze melden dat ze de fout gevonden hebben. Zeggen ze ook wat er precies fout gaat, en waarom? Dan kun je de fout misschien omzeilen.

Een mogelijke andere tip: mijn ervaring met ING en datums in SEPA-bestanden is dat je hooguit tot en met seconde nauwkeurigheid mag gaan bij DateTime (dus geen milliseconden). Ik heb niet geëxperimenteerd met tijdszones.

De formatenchecker is volgens mij een heel andere tool dan de inleesfunctie van het banksysteem zelf, ik heb er al verschillen tussen gemerkt.
Time to create page: 0.464 seconds