Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: FIRST incasso per IBAN of klant

FIRST incasso per IBAN of klant 28 aug 2013 17:16 #1

• Erik's Avatar
  • Erik
Ik heb een vraag en kan op internet nergens een duidelijk antwoord vinden, daarom stel ik hem hier:

Ik begrijp dat er straks per incasso run een first en een recurrent is, met verschillende indientermijnen. Maar voor de FIRST incasso, geldt dit per mandaat van een IBAN nummer of per klant?

Met andere woorden:
Stel ik heb een klant die gebruik maakt van twee IBAN nummers met bijbehorende mandaten. Deze klant heeft bij mij nog drie facturen openstaan, die ik alle drie mag incasseren.

FACTUUR 1 van IBAN nummer 1
FACTUUR 2 van IBAN nummer 1
FACTUUR 3 van IBAN nummer 2

Moet de FIRST incasso met de aparte indientermijnen dan gaan over alleen FACTUUR 1 met IBAN nummer 1?
Of moet ik voor FACTUUR 3 met IBAN nummer 2 ook weer indienen als FIRST incasso?

Hopelijk heeft iemand een antwoord op mijn vraag en/of een link naar een (duidelijke) uitleg op internet.

Alvast bedankt.
The administrator has disabled public write access.

FIRST incasso per IBAN of klant 29 aug 2013 09:52 #2

De controle geldt per Mandaat. En je kan geen 2 rekeningnummers aan 1 mandaat hangen. Je kan wel meerdere mandaten hebben voor zelfde rekeningnummer.

Overigens heb ik begrepen dat alleen de Rabobank checkt op een juist FRST of RCUR status van het mandaat, en keurt de incasso af als de typering niet correct is.

Wanneer je dus 2 incasso's hebt met hetzelfde mandateid, dan moet je dus eerst de FRST versturen en deze moet door het settlement systeem van de bank heen (De Rabobank checkt dan de status). De 2e moet je dus even vasthouden (zojuist begrepen 1 dag), en deze moet de status RCUR krijgen. (En de requested collection date van de 2e moet een andere zijn dan de FRST anders kan het ook verkeerd gaan).

Wordt echter de FRST door de debiteur gerefused binnen de 5 dagen, dan heb je een probleem, want dan zal je RCUR op hetzelde mandaat natuurlijk ook geweigerd worden, want de FRST status is immers nog niet aangetekend. De eerstvolgende incaasso mag dan namelijk niet als RCUR maar moet weer als FRST verstuurd worden.

Het probleem is, hoe weet je nu dat een FRST incasso door de debiteur geweigerd wordt? De banken melden dit terug in Swift structured en in CAMT.053. Tot nu toe heb ik uitgezocht dat elke bank andere coderingen gebruikt voor een pre-settlement refusal en dit in SWIFT terugmelden in tag :61 of in tag :86 en in CAMT als <rsn> <cd>.

Dit probleem zal zich overigens met name alleen voordoen bij de 1e keer incasseren, want een FRST die eenmaal een keer geincasseerd is, mag steeds als RCUR worden ingestuurd. Dan hou je alleen het probleem nog bij interbancaire rekeningnummer wijzigingen welke je dan weer als FRST in moet sturen en dan ook weer een refusal kunnen krijgen.

Een technische afkeur zul je overigens niet in camt of swift terugvinden daar is pain.002 van Equens voor, en als je via de bank aanlevert dan krijg je van abnamro zogenaamde bansta's en de andere banken weet ik het niet.

vinden we het nog leuk........
Last Edit: 29 aug 2013 09:56 by Frank Massar CCS B.V..

FIRST incasso per IBAN of klant 29 aug 2013 12:07 #3

• Erik's Avatar
  • Erik
Frank, bedankt voor je antwoord. Ik had al zo'n vermoeden dat het zo ging.
Ik zal dan maar weer eens in discussie met onze developers.. ;-)

FIRST incasso per IBAN of klant 29 aug 2013 13:47 #4

Wij hebben tot nu toe begrepen dat OOK de technische afkeuingen wel degelijk in de MT940 / GMU / CAMT053 komen. De Pain 002 kan worden gebruikt als voorwaarschuwing.... Vraag dit gerust nog eens na bij je thuisbankier.....

FIRST incasso per IBAN of klant 30 aug 2013 07:38 #5

De afkeuringen worden inderdaad ook in de MT940/Camt.053/GMU teruggemeld als terugboeking. Er zijn echter uitzonderingen bekend, d.w.z. niet alle afkeuringen worden teruggemeld. In deze situaties zijn de afkeuringen alleen zichtbaar in het online bank portal of via de pain.002. Er zal per bank nagevraagd moeten worden of er bepaalde afkeuringen zijn die niet op het dagafschrift worden teruggemeld

FIRST incasso per IBAN of klant 30 aug 2013 09:00 #6

Van Rabobank dit ontvangen

N166 en N167 zijn banktransactioncodes en wordt in de swift MT940 structured in tag 61 subveld 6 teruggekoppeld en in de camt 0.53 in tag 2.98 of in tag 2.170

N166 is een REJECT en N167 een REFUSAL van de debiteur. N167 is inderdaad pré settlement en inderdaad de eerstvolgende incasso moet als een FRST worden verstuurd. N166 kan door Credit bank (REJECT) als door Debetbank (REJECT) gegenereerd worden. In eerste geval is pré settlement en in 2e geval postsettlement. In eerste geval dus als FRST en 2e geval hangt dit af van de reasoncode af wat de vervolgactie is.

Reasoncodes staan in de bijlage 6 van de Euro-Incasso handleiding

zij zijn voorzover ik begrepen heb nog 1 van de weinige grootbanken die actief op status FRST en RCUR gaan checken.

ABNAMRO > Niet
ING > Niet
Lanschot > Niet
SNS Bank > Niet
Last Edit: 30 aug 2013 09:02 by Frank Massar CCS B.V..
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.559 seconds