Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Settlement Date

Settlement Date 23 okt 2013 13:32 #1

voor het verwerken van de diverse storno's lees ik steeds over de "settlement date". Sommige foutcodes moeten anders behandeld worden, afhankelijk of ze voor of na de settlement plaats vinden (namelijk volgende incasso wordt FRST of juist RCUR).

Wie weet hoe ik de settlement date kan bepalen? Het lijkt me dat deze niet gelijk is aan de gewenste datum van incasso, maar wat wel?
The administrator has disabled public write access.

Settlement Date 24 okt 2013 13:41 #2

ik heb hier eerder in een topic op gereageerd. De pre-settlement storneringen zijn te herkennen aan coderingen in het Swift of CAMT bestand. Zo is een N246 code altijd pre-settlement bij abnamro. Ik heb e.e.a. bij de banken uitgezocht en onderstaande antwoorden ontvangen. Een pre-settlement stornering welke als FRST is ingestuurd moet volgende incasso weer als FRST ingestuurd worden.

Onderstaand de tekst zoals wij aan onze klanten communiceren hoe wij e.e.a gebouwd hebben:

Bij importeren SWIFT MT940 Structured en CAMT.053 rekening houden met Rejects op FRST incasso's welke per bank kunnen verschillen waardoor de eerstvolgende incasso weer als FRST moet worden ingestuurd.

Bij verwerken van een Swift MT940 structured of CAMT.053 bestand voor:
AbnAmro
Tag :61 Swift Structured Code:N246=Pre Settlement REJECT
Tag :<cd> uit CAMT bestand. </Domn> -<Prtry> <Cd>N246</Cd>

ING
controle op transactiecode
01112 SEPA Direct Debit Core First Reject
01127 SEPA Direct Debit B2B First Reject

Tag :86 Swift /TRCD/ING transaction codification/
Tag :<cd> uit CAMT bestand. </Domn> -<Prtry> <Cd>01112</Cd>

Rabobank
Tag :86 Swift /RTRN/code
Tag :<rsn> <cd> CAMT bestand

N167=Pre-settlement

van Lanschot Bankiers
Tag :86 Swift /RTYP/SEPA incasso Geweigerd/
Tag :USTRD CAMT bestand

SNS Bank
Onbekend vooralsnog

In geval van ABN wordt de status van de incasso indien van toepassing (De incasso is als FRST ingestuurd) teruggezet bij code N246, bij ING bij code 01112 en bij Rabo bij code N167. Bij CAMT allemaal vanuit hetzelfde veld.

Bij MT940 structured gelden dezelfde codes, alleen wordt die van ING van een andere plek gelezen. Daarnaast is er ook een code voor van Lanschot Bank, nl. "SEPA Incasso geweigerd" in de returntype. Met andere codes wordt niets gedaan.
The following user(s) said Thank You: Alex Hekstra

Settlement Date 25 okt 2013 08:41 #3

Nog een paar aanvullingen:

Voor Rabobank zijn er meer transactiecodes van toepassing voor de pre-settlement R-transacties:
N165 - Cancellation voor SDD Core
N166 - Reject voor SDD Core
N167 - Refusal voor SDD Core
N168 - Cancellation voor SDD B2B
N169 - Reject voor SDD B2B
N170 - Refusal voor SDD B2B

Voor ING wordt een pre-settlement R-transactie in de GMU door gegeven met code '1' (= reject) of '5' (=cancellation) in veld R-type (alleen voor GMU 02)
The following user(s) said Thank You: Alex Hekstra

Settlement Date 27 okt 2013 08:20 #4

Kijk ook op de site van de Betaalvereniging voor een overzicht van de door de banken afgesproken gebruik van de ISO codes; hier staat ook welke gebruikt worden pre-setlement en welke post-settlement.

Settlement Date 28 okt 2013 10:00 #5

Voor de bepaling van de sequence type (FRST of RCUR) kun je echter niet volledig op de ISO reason codes afgaan, omdat diverse reason codes zowel voor rejects (pre-settlement) als returns (post-settlement) kunnen worden gebruikt.

Settlement Date 28 okt 2013 12:35 #6

Ik was inderdaad uitgegaan van de ISO-codes, en van een aantal daarvan wordt aangegeven dat deze zowel pre als post settlement gegeven kunnen worden, vandaar mijn vraag.

Het ziet er naar uit dat ik een tabel moet opzetten met per bank de mogelijke codes, of dit pre/post settlement is, enz.

Overigens kan ik bij de betaalvereniging geen eenduidige lijst vinden die aangeeft welke codes pre/post settlement zijn.
http://www.betaalvereniging.nl/wp-uploads/2013/05/Reason-foutcodes-Europese-incasso.pdf lijkt heel wat, maar is het m.i. dus net niet...

Heeft iemand URLs naar betere informatie?
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.230 seconds