Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat

Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat 19 nov 2013 11:56 #1

Stel de volgende situatie:
1. Iemand geeft een nieuwe, maandelijkse machtiging af.
2. In maand 1 wordt de FRST aangeboden, deze storneert.
3. In maand 2 moeten er 2 opdrachten aangeboden, nl. voor maand 1 en maand 2.
Hoe moeten de 2 opdrachten in maand 2 worden aangeboden?

De opdracht voor maand 1 moet opnieuw als FRST aangeboden worden, dat is wel duidelijk. Als de opdracht voor maand 2 ook als FRST wordt aangeboden, zitten er 2 FRST opdrachten in dezelfde batch voor hetzelfde mandaat. Ik vermoed dat dat niet mag. Echter, als deze opdracht als RCUR wordt aangeboden, zal deze regulier een eerdere verwerkingsdatum hebben dan de FRST. Dat zal ook fout gaan. Wie weet raad?
The administrator has disabled public write access.

Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat 19 nov 2013 12:47 #2

Zelfs bij het onderwerp dat jou wel duidelijk lijkt is er toch een kanttekening te plaatsen.
Je moet namelijk afhankelijk van soort/type stornering wel of niet opnieuw een first aanbieden.
Alleen bij een zogenaamde Reject moet je een First aanbieden.
Zie andere topics op dit forum voor verder info.

Maar ingeval je toch weer een First moet aanbieden is het verstandig om NIET 2 Firsts aan te bieden, dat gaat hoogstwaarschijnlijk mis.
De Recurrent zou ik dan een gewenste verwerkingsdatum 1 dag NA de gewenste verwerkingsdatum van de First geven.

Dat geeft de grootste kans op slagen, maar bij sommige banken garantie tot de voordeur.....

Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat 20 nov 2013 13:38 #3

Dankjewel Eric voor je reactie. Volgens mijn informatie mag je na een stornering de opdracht in alle gevallen opnieuw aanbieden als een FRST, dus onafhankelijk van het type stornering. Eerder werd daar idd onderscheid in gemaakt, maar de banken hebben dat vereenvoudigt. Nogmaals: volgens mijn informatie.

Als iemand anders nog oplossingen ziet dan hoor ik het graag.

Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat 22 nov 2013 10:25 #4

Als je een FRST instuurt, dan zal die bij een pre-settlement stornering binnen 6 dagen storneren en moet die eerst volgende keer weer als FRST. Het lijkt me sterk dat de incasso voor maand 2 dan al weer klaar staat.

jou voorbeeld, dat de incasso voor maand 2 al weer klaar staat, lijkt dus meer op een post settlement stornering, en deze mag dan als RCUR aangeboden worden, en ook de incasso voor maand 2.

Inmiddels hebben de banken SWIFT aangepast dat ze achter de storneringscode meegeven of ze eerstvolgende keer een FRST of een RCUR verwachten. code MS03 wordt dus MS031 (zie ook andere topics.

Je voorkomt dan ook dat je meerdere FRST's met zelfde mandateid in 1 bestand stopt. We hebben hier aantal maanden geleden afkeuringen op gekregen, maar inmiddels verkondigen aantal banken aan onze klanten dat meerdere FRST op dezelfde machtiging met dezelfde incassodatum geen problem is....

Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat 22 nov 2013 17:03 #5

Dankjewel Frank, het is helder. Voor de duidelijkheid: de gestorneerde opdracht wordt in maand 2 opnieuw aangeboden, dus niet onmiddelijk na stornering. Hoe dan ook: het kan voorkomen dat je een incasso-opdracht wilt aanbieden voor een mandaat waarvoor nog niet succesvol een FRST is verwerkt.

Ik heb zelf ook gehoord dat een aantal banken meerdere FRST opdrachten accepteren voor hetzelfde mandaat in dezelfde batch, nl. ABN AMRO en Rabobank. Is dat ook jouw informatie?

Meerdere incasso-opdrachten voor hetzelfde mandaat 25 nov 2013 07:45 #6

Ik heb niet specifieke banknamen gehoord. Ik weet wel dat ING erop afkeurt. Wij gaan niet per bank apart programmeren, en zoveel FRST op zelfde mandateid zullen er bij onze klanten in de toekomst niet zijn, dus wij zorgen dat in onze programmatuur de dubbele frst op rcur worden gezet en een dag later worden geincasseerd.
The following user(s) said Thank You: Douwe Jan Broersma ifunds NL
Time to create page: 0.196 seconds