Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Terminologie incasso-overeenkomsten banken vs sepa

Terminologie incasso-overeenkomsten banken vs sepa 09 dec 2013 10:43 #1

In onze incasso-overeenkomst met de ABNAMRO staan deze termen:
> maximum bedrag per incasso-opdracht
> maximum bedrag per incasso-batch
> incasso-opdrachten per incasso-batch
> maximum aantal incasso-batches per maand

Bij SEPA gelden deze definities:
> direct debit initiation message (zeg maar "het bestand")
> payment instruction information (first, recurrent, last of one-off)
> direct debit transaction information

Wat de terminologie betreft:
1) Een incasso-opdracht is voor de ABNAMRO een direct debit transaction information
2) Een incasso-batch is voor de ABNAMRO een payment instruction information
3) De ABNAMRO heeft geen specifieke regels voor een direct debit initiation message. Of je first en recurrent in één bestand of twee bestanden aanlevert, maakt niet uit.

Bij ons staat in de incasso-overeenkomst het maximum aantal incasso-batches per maand op 2. We krijgen elke maand wel nieuwe klanten en dit betekent dat wij één direct debit initiation message per maand kunnen doen. In dat bestand zitten dan de first transacties voor nieuwe klanten en recurrent transacties voor bestaande klanten.

Nu komt het... in het CLIEOP-tijdperk was er geen onderscheid tussen first en recurrent en stond het maximum aantal incasso-batches per maand ook op 2. Dit betekende dat we elke maand twee incasso-bestanden mochten insturen. Heel handig, want bij storno's konden we een week later direct een tweede poging doen. Met de incasso-overeenkomst voor SEPA is dit afgelopen...

Ik vraag mij nu dit af:
1) Hanteren andere banken in de incasso-overeenkomsten dezelfde terminologie als de ABNAMRO? Dus praten zij ook over incasso-opdrachten en incasso-batches in plaats van de SEPA termen?
2) Zijn er banken die wél in de gaten hebben gehad dat t.o.v. CLIEOP het aantal incasso-batches per maand voor SEPA eigenlijk verdubbeld moet worden? Of, eigenlijk moeten het er minstens 6 worden! Zie dit onderwerp.
3) Is iemand ook tegen het probleem van te weinig incasso-batches aangelopen en wat was toen de oplossing?

Ik heb natuurlijk de ABNAMRO gebeld en zij stellen dat het toch echt twee incasso-batches moeten zijn en storno's doe je maar een maand later. Maar ondertussen hebben ze wél het maximum bedrag per incasso-batch laten staan en dat betekent in feite dat we nu maandelijks twee keer zoveel mogelijk incasseren.
The administrator has disabled public write access.

Terminologie incasso-overeenkomsten banken vs sepa 09 dec 2013 22:13 #2

Jan Willem

Ik snap precies je probleem.
Ik hou angstvallig het aantal bestanden laag want het gevaar zit er inderdaad in dat je over de grens gaat.
Zie mijn onderwerp twee keert FRST in 1 bestand plaatsen. Ik pleit daarvoor om met twee machtigingen te werken bij twee eerste bedragen zodat je niet een extra batch of extra bestand krijgt.

Ik snap ook niet waarom dat het maar 2 per maand mogen zijn, slaat helemaal nergens op.
Dat komt nog uit de tijd dat we floppy's moesten opsturen naar Interpay.
Weer een vaststelling dat er heel slecht over nagedacht is.

Johan

Terminologie incasso-overeenkomsten banken vs sepa 12 dec 2013 12:49 #3

Banken hanteren de genoemde limieten om fraude te voorkomen. De limiet voor het maximum aantal batches per maand moet m.i. echter niet belemmerend zijn voor het uitvoeren van de dagelijkse procesvoering van de incassant. Door de eis dat FRST en RCUR in aparte batches moeten worden aangeleverd, zou het maximum aantal batches minimaal 4 moeten zijn als deze in het Clieop tijdperk 2 was. Een incassant heeft dan de mogelijkheid om een her-incasso in dezelfde maand te doen voor zowel de FRST als de RCUR batch. Een bedraglimiet per periode (bijv. maand) is daarmee handiger, ook met het oog op het doel (nl. fraude voorkomen). Niet elke bank hanteert deze limiet echter.
Time to create page: 0.464 seconds