Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Control sum incasso

Control sum incasso 18 dec 2013 15:38 #1

Ik heb een vraagje over de afronding van control sum bij de incasso.
De rabobank keurt namelijk een incasso af van éen van onze klanten, op basis van de control sum.
Dit bedrag wordt nu door ons in twee decimalen afgerond meegestuurt. De afwijking zit echter verder in de decimalen. Ik zal middels een voorbeeldje uitleggen wat het probleem is.
Stel je hebt 1000 regels van 253,45. Dan zou je verwachten dat het totaal bedrag 253450,00 is.
Dit is echter niet helemaal juist. Wanneer je namelijk in excel bijv 10 decimalen laat zien dan krijg je het bedrag: 253450,0000000050. Dit is overigens hetzelfde bedrag wat ons pakket berekent. Echter bij de rabo bank komt men met bijv het bedrag 253450,0000000060 en wordt de batch afgekeurd. Ik heb dit gemeld aan de helpdesk bij de rabo bank, echter krijg maar geen antwoord. Zijn er hier mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen?
Groeten,
Martijn
The administrator has disabled public write access.

Control sum incasso 18 dec 2013 18:36 #2

Waarom rondt je niet zelf al de afzonderlijke te incasseren bedragen af op 2 decimalen?
Meer decimalen kennen geldbedragen in feite niet, en dan klopt de control sum vanzelf ook.

Control sum incasso 19 dec 2013 10:39 #3

Bedankt voor je reactie.
De afzonderlijke te incasseren bedragen zijn al afgerond op twee decimalen.
Maar bij een grote hoeveelheid getallen krijg je toch die extra decimalen.

Control sum incasso 19 dec 2013 13:22 #4

bij het schrijven van de controlsum kun je alsnog afronden tijdens het wegschrijven naar 2 decimalen.
In grote delen van onze software wordt vanwege dit soort problemen intern niet met decimalen gewerkt, maar met hele getallen die de fractie van de muntsoort weergeeft (centen bij euro's). Geen centje pijn :)

Control sum incasso 19 dec 2013 13:53 #5

De controlsum sturen we al afgerond uit op twee decimalen. De rabobank controleert dit bedrag echter onafgerond af, waardoor zij het bestand afkeuren.

Control sum incasso 19 dec 2013 13:59 #6

Stelt Rabo dit veld verplicht? Volgens de NVB is het optioneel, dus misschien is het een idee om het (voorlopig, totdat de Rabo z'n zaakjes op orde heeft) weg te laten?
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.212 seconds