Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Rabobank foutmelding

Rabobank foutmelding 06 jan 2014 18:15 #1

Allen,

Ik heb aan de Rabo een test-bestand gestuurd (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en kreeg als reactie:
Geachte heer/mevrouw,

Het bestand dat u ons heeft toegestuurd, is moeiteloos door de validatie heen gekomen. Daarmee is het testbestand geslaagd en de syntax en input van het bestand in orde.

Prima! Na het plaatsen in de Rabo zelf, om te testen of de overschrijving zou lukken, kreeg ik ook de melding dat hij geaccepteerd was - en wat de daadwerkelijke uitvoerdatum zou worden. (Omdat het een FRST was, duurde dit wat langer dan gehoopt).

Een dag erna echter, staat in de internetbankieren applicatie van de Rabo dat de incasso toch niet geincasseerd kan worden. Er wordt geen reden gegeven en enkel gezegd dat we contact op moeten nemen met de bank. Dat doen we, maar kregen geen solide antwoord.

Heeft iemand hier enig idee??

Bedankt.
The administrator has disabled public write access.

Rabobank foutmelding 07 jan 2014 16:11 #2

Mogelijk is er onvoldoende saldo, of de incasso is geweigerd door de debiteur.

Een technische goedkeuring van het bestand betekent niet dat alle incasso's uitgevoerd kunnen worden. Het kan rustig zijn dat ze melden een RCUR te verwachten terwijl er nog nimmer een FRST verwerkt is, of er is al een frst en rcur verwerkt en de volgende incasso wordt geweigerd met de melding dat een frst verwacht wordt. Wij maken alle combinaties mee, en zitten nu in een fase ..beste bank zeg maar wat je wil hebben...

Rabobank foutmelding 08 jan 2014 07:03 #3

@Sander: ik begrijp dat je een afwijzing hebt gekregen een dag nadat je het bestand hebt aangeboden bij de bank? Dan zou er nog geen sprake zijn van weigering of saldotekort. Beiden krijg je pas op de uitvoeringsdatum (of iets daarna) teruggemeld. Welke uitleg heb je van de bank gekregen? Ik had gisteren een melding "wegens technische storing" op een weigeringsverzoek. Het kan dus ook in die hoek zitten. Is dit een bestand wat je kunt publiceren zodat we naar de inhoud kunnen kijken? Ik heb inmiddels best wat scenario's met Rabobank doorlopen (als debet en credit bank), dus misschien herken ik iets.

Rabobank foutmelding 15 feb 2014 00:02 #4

• SolidDesk's Avatar
  • SolidDesk
Wij hebben dagelijks te maken met door de rabobank geweigerde bestanden. Eigenlijk maken wij dit alleen mee bij de rabobank. Wij hebben ook de ervaring dat de rabobank niet in staat is een juiste terugkoppeling te geven.Men roept maar wat. Dat komt voornamelijk omdat de afhandeling van geweigerde bestanden een taak is van de lokale bank en daar werken nooit mensen die verstand van de materie hebben. Wij zijn een servicedesk voor verenigingen die met ons systeem incassobestanden maken. Er zijn inmiddels zelfs een aantal lokale banken die ons bellen om te vragen wat de oorzaak is. Hier zijn we uiteraard niet blij mee. Wij maken geregeld mee dat als er twee bestanden (FRST en RCUR) op 1 dag worden geïmporteerd dat beide of 1 van de twee wordt geweigerd. Technische of inhoudelijke reden is niet te ontdekken. Wij kennen 26 varianten van terugmeldingen van de rabobank,die vrijwel nooit van toepassing zijn.
Als zo'n geweigerd bestand van een nieuwe aanmaakdatum en tijd wordt voorzien en een andere MsgID krijgt, wordt het probleemloos verwerkt als het maar als enige bestand op 1 dag wordt geïmporteerd. Geregeld gaat het importeren van een FRST en een RCUR op 1 dag wel goed. Russische roulette dus bij de rabobank. Wij maken dit niet mee bij andere banken.
Last Edit: 15 feb 2014 00:13 by SolidDesk.

Rabobank foutmelding 18 feb 2014 13:50 #5

Dit is een bekend issue. De oorzaak hiervan is dat de transacties in willekeurige volgorde kunnen worden opgepakt tijdens de verwerking ervan. Als de FRST eerst wordt verwerkt, gaat het goed. Wordt de RCUR eerst opgepakt, dan wordt deze afgekeurd (reden: nog geen FRST verwerkt). De enige oplossing hiervoor is, zoals jij ook schetst, om de FRST en RCUR met minimaal 1 verwerkingsdag verschil aan te leveren.

Rabobank foutmelding 18 feb 2014 14:07 #6

wij hebben geprogrammeerd dat wanneer er 2 incasso's klaar staan met zelfde mandate Id en status van de machtiging is FRST, dat dan de 2e incasso de incassodatum een aantal (zelf in te regelen) targetdagen wordt opgehoogd en deze nimmer tegelijk met een FRST incasso in 1 bestand terechtkomt.
Time to create page: 0.342 seconds