Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Internet machtiging, wat nu?

Internet machtiging, wat nu? 16 jan 2014 12:46 #1

Hi guys,

Al enkele jaren beheer ik enkele internetdiensten die betaald worden door middel van een doorlopende automatische incasso. Deze gebruikers worden al maanden geincasseerd voor deze diensten en ik beschik over alle gegevens plus een digitale machtiging.

Via de website van de ING las ik, dat klanten welke eerder dan 1 februari zijn geincasseerd (mijn huidige klanten dus), door kunnen blijven lopen zonder dat een nieuwe machtiging vereist is na de introductie van SEPA 1 februari. Zij kunnen dan, zo neem ik aan, ook geen MOI indienen?

Is bovenstaande juist?

Cheers,

Sam
The administrator has disabled public write access.

Internet machtiging, wat nu? 16 jan 2014 16:20 #2

Om een MOI te kunnen weerleggen, heb je een geldige machtiging nodig. Die heb je, dus het lijkt me dat je daarmee bent beschermd tegen MOI's.

Internet machtiging, wat nu? 16 jan 2014 16:28 #3

Maar ook als deze niet schriftelijk is ondertekend? Een digitale machtiging is wel electronisch ondertekend maar er staat geen paper-form handtekening op.

Internet machtiging, wat nu? 16 jan 2014 16:30 #4

Het is afhankelijk van de Europese incassovariant die de incassant gaat gebruiken, of een huidige machtiging geldig blijft of niet. Stapt hij over op de standaard Europese incasso, dan blijven huidige machtigingen geldig. De incassant moet zijn klanten dan wel informeren dat hij overstapt naar de standaard Europese incasso.
Bron: www.betaalvereniging.nl/europees-betalen/veelgestelde-vragen

Internet machtiging, wat nu? 17 jan 2014 16:01 #5

hier is al eerder een topic van geweest www.sepa.nl/forum/4-mandaten/533-digitaa...n-van-een-machtiging

Met de tekst dat de huidige machtigingen geldig blijven wanneer de europese incassovariant wordt gebruikt, wordt wel de papieren versie bedoeld. Immers ook voor bestaande machtigingen moest een ondertekende machtiging aanwezig zijn (dat banken dit oogluikend hebben toegestaan dat dit niet zo was maakt niet uit. Ik betwijfel dus of de digitale versies rechtsgeldig zijn, omdat de zogenaamde e-mandate pas vanaf 2015 beschikbaar zou zijn. Het is dus een risico afweging. weet niet welke bedragen ermee gemoeid zijn, wanneer een klant storneert kun je altijd een nota sturen en wat incassokosten rekenen. De betalingsverplichting blijft immers bestaan.

Internet machtiging, wat nu? 17 jan 2014 17:20 #6

Het gaat om een maandelijks abonnement van 19,95 euro per maand. Het gaat me niet zo zeer om de storneringen, maar eerder om de MOI's. Mijn betalingsprovider rekent me hiervoor 85 per keer aan, en ik denk dat ze telkens zullen worden toegewezen omdat ik geen handtekeningen heb van mijn klanten. Dit houdt dus ook in dat er uiteindelijk geen betalingsverplichting bestaat omdat ze door de bank in het gelijk worden gesteld dat er geen machtiging is afgegeven. Dit zal dus in een incasso proces of een rechtzaak ook geen stand (meer) houden.

Zit een beetje met handen in het haar dus, want alle abonnementen beeindigen is ook geen optie, evenals het verzamelen van duizenden schriftelijke handtekeningen voor 1 februari.

Iemand nog opties?
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.420 seconds