Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Splitsen per sequence type en terugkoppeling

Splitsen per sequence type en terugkoppeling 11 mrt 2014 17:42 #1

We leveren op dit moment 1 bestand aan met daarin per sequencetype gesplitste batches (dus per sequencetype een pmtinf). Dit splitsen gebeurt bij het genereren van het bestand. Echter de oorspronkelijke batch is 1 batch met alle incassoposten. Dus first en recurrent door elkaar heen. Echter nu krijgen we berichten dat de bank het terugkoppelt per pmtinf. Dus we hebben een batch van 1000 euro in het systeem. 1 first voor 400 euro en een recurrent voor 600. Dus maken we 1 bestand aan met daarbinnen 2 pmtinf (1 voor first en 1 voor recurrent). Nu koppelt de bank 400 en 600 euro apart terug in plaats van de 1000 euro. Dit matcht dus niet met het totaalbedrag van de batch zoals die in het systeem staat. Is dit standaard dat de banken het per batch/pmtinf terugkoppelen ? Of kun je ook aangeven dat je op totaalniveau de terugkoppeling wilt hebben.

Mocht het inderdaad zo werken hebben mensen hier ervaring mee en ook oplossingen. Uiterste zou zijn om de batch in het systeem ook te splitsen nadat het bestand aangemaakt is. Maar mogelijk zijn er andere oplossingen.
Last Edit: 11 mrt 2014 17:43 by Jos Kaijser.
The administrator has disabled public write access.

Splitsen per sequence type en terugkoppeling 11 mrt 2014 21:39 #2

Zoals je het beschrijft is zoals ING het bij mijn klant doet (Mijn ING Zakelijk), en bij ING kan het niet anders aangeleverd worden. m.i. een ontwerpfout in het pain.008-formaat, en in combinatie met deze bank (die al moeite genoeg heeft de minimale functionaliteit kloppend te krijgen) een "jammer maar helaas" situatie.

Splitsen per sequence type en terugkoppeling 31 mrt 2014 23:42 #3

• Marcel's Avatar
  • Marcel
Als je met terugmelden de account statement informatie (eg MT940) bedoelt, is het op zich logische dat de bank terugmeld per paymentinformation (PI). In SEPA is paymentinformation feitelijk gelijk aan batch.

Op PI niveau wordt de due date (D) opgegeven en ook de batch id e.d.
FRST en RCUR kennen aparte tijdlijnen voor aanlevering dus stel je voor dat in één file een SDD Core FRST (D-5) batch en een SDD Core RCUR (D-2) batch zit, deze kunnen niet samen teruggemeld worden in de MT940 want betreft verschillende boekdatum.

PS
'Ontwerpfout' zit wat mij betreft vooral in de SEPA schemes die het nodeloos complexe sequence type met de verschillende tijdslijnen introduceerden om incasso vrezende landen in Europa mee te krijgen:-)
Last Edit: 31 mrt 2014 23:44 by Marcel.

Splitsen per sequence type en terugkoppeling 11 apr 2014 16:23 #4

'Ontwerpfout' komt m.n. doordat in het SDD schema er voor is gekozen om alleen het sequence-type op batch-niveau te ondersteunen. In de ISO-standaard wordt sequence-type ook op transactie-niveau geboden. Technisch zou het dus mogelijk zijn om een batch met zowel FRST als RCUR aan te leveren, waarbij de incasso-datum voor alle transacties hetzelfde is. Dan zou er één totaal worden bijgeboekt. Voorlopig wordt dit echter nog niet in het SDD-schema ondersteund. Misschien in de toekomst wel, de ISO 20022 standaard (pain.008) is hier namelijk al wel op voorbereid.

Splitsen per sequence type en terugkoppeling 11 apr 2014 18:42 #5

• Marcel's Avatar
  • Marcel
Ha Pieter, Klopt natuurlijk helemaal wat je zegt! Maar wat ik bedoelde is dat wat mij betreft het SDD scheme een stuk beter was geweest als op rulebook niveau het sequence type geneuzel eruit was gelaten.

Goed weekend en zie je snel weer!

Splitsen per sequence type en terugkoppeling 12 apr 2014 08:16 #6

Inderdaad, het ligt niet aan het bestandsformaat maar aan SEPA, ik heb me vergist.
Dat biedt een kans dat het binnen een jaar of wat verbeteren kan, maar tenzij er een stroom van klachten over komt, verwacht ik er niet veel van.
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.204 seconds