Welcome, Guest
Username: Password: Remember me
  • Page:
  • 1
  • 2

TOPIC: Meldingsplicht

Meldingsplicht 30 mei 2013 13:04 #1

• DUO's Avatar
  • DUO
Vraag,

Natuurlijk gaan wij bestaande machtigingen migreren.
Zijn wij verplicht om voorafgaande aan de 1e SDD incassobatch onze klanten waarvan de machtiging is gemigreeerd hierover te informeren? Let wel: onze klanten merken hier eigenlijk niets van: we hebben al eerder gecommuniceerd (via een soort incassoschema) welke bedragen per welke datum worden afgeschreven (soort jaaroverzicht).

Indien de verplichting bestaand om gemigreerde debiteuren te informeren welke gegevens dan? Volgens mij is het niet verplicht om het incassant-id en de kenmerk machtiging te communiceren met d eklant (ook niet op de prenotificatie).

Als het even kan willen we klanten geruisloos migreren en hierover (vanuit kostenoogpunt) niet informeren. Maar is dit toegestaan?
The administrator has disabled public write access.

Re: Meldingsplicht 30 mei 2013 20:19 #2

Het machtigingskenmerk, dat aan een gemigreerde machtiging is toegekend, moet voor de 1e SDD transactie aan de klant worden gecommuniceerd. Dat is een verplichting, die in de incasso voorwaarden van de bank is opgenomen.

Re: Meldingsplicht 30 mei 2013 21:04 #3

• DUO's Avatar
  • DUO
Oke dank je wel.
Het machtigingskenmerk van een gemigreerde machtiging moet dus, voorafgaande aan de eerste SDD transactie, aan de klant kenbaar gemaakt worden.
Twee vragen:
- wat is de bron waarop je antwoord gebaseerd is? Rulebook SDD core versie 7.0 zegt hier niets over. Ook in dedocumentatie betaalvereniging Nederland heb ik dit niet kunnen terug vinden. Door deze laatste (BVN) wordt het wel geadviseerd. Maar advies is geen verplichting. Incasso voorwaarden van de bank: geldt dit dan voor alle banken? Helaas hebben we eerder en op andere punten moeten constateren dat de banken niet altijd op een (1) lijn zitten.
- Moet het machtigingskenmerk (en eventueel het incassant_id) ook op de pre-notificatie van nieuwe (dus niet gemigreerde) afgegeven machtigingen voor de standaard Europese incasso (SDD) worden vermeld. Ook dit wordt niet expliciet vermeld in het rulebook SDD versie 7.0. Er gelden volgens mij alleen richtlijnen t.a.v. termijn (14 dagen voor 1e incasso) en het vermelden van bedragen en data.

Re: Meldingsplicht 31 mei 2013 08:14 #4

In het rulebook staat de algemene verplichting in processtap PT-01.01:
"If the Unique Mandate Reference is not available at the point in time of signing of the Mandate, the Unique Mandate Reference must be provided by the Creditor to the Debtor before the first initiation of a Collection."

In de paragraaf over de migratie van legacy machtigingen staat het volgende m.b.t. de definitie van 'Mandate' in het gehele rulebook:
"The term "Mandate" when used in the Rulebook includes legacy mandates created before the date the Creditor completes the process of changing to the Scheme and which comply with these rules."

Met deze definitie is de tekst in paragraaf PT-01.01 dus ook van toepassing op legacy mandates. Je kunt dan betwisten of processtap PT-01.01 wel van toepassing is, omdat in paragraaf 5.17 (Regels over migratie legacy machtigingen):
"compliance with the requirements of PT-01-01 is waived provided that migration rule 3 has been complied with"
Deze zinsnede heeft echter m.n. betrekking op de dataset DS-01. Daarnaast is het Rulebook niet leidend voor bedrijven. De bank moet de eisen in het ruleboek vertalen naar eisen in hun incassovoorwaarden. Alleen deze laatste zijn leidend voor een bedrijf. Ik kan aangeven dat in ieder geval twee van de drie grootbanken in Nederland in hun incassovoorwaarden/voorschriften aangeven dat het toegekende machtigingskenmerk samen met de Incassant ID voor de eerste SDD transactie van een gemigreerde legacy machtiging aan de klant moet zijn gecommuniceerd. Van de derde grootbank heb ik de incassovoorwaarden niet ingezien, maar ik verwacht dat deze hetzelfde stelt.
M.b.t. de pre-notificatie geldt inderdaad dat alleen het bedrag en de incassodatum moet worden gecommuniceerd. De communicatie van het machtigingskenmerk en Incassant ID is geen onderdeel van de pre-notificatie. Hiervoor geldt slechts een eenmalige communicatie verplichting, indien het machtigingskenmerk niet op de machtiging staat bij ondertekening. Je kunt dit echter wel combineren met de pre-notificatie, zodat je slechts éénmaal een communicatie uiting richting klant hoeft te versturen.

Re: Meldingsplicht 16 juli 2013 10:25 #5

Ja, het is verplicht, en natuurlijk nemen de banken dat dus op in hun incasso-voorwaarden.

Maar...

Dit is zo'n onderwerp waar we in Nederland echt even betere afspraken hadden moeten maken.
Welke klant zit nu de komende maanden te wachten op een brief van elk bedrijf dat bij hem incasseert waarin een mandaatkenmerk wordt gecommuniceerd?

Ik hoop dat ik op mijn rekeningafschrift de komende maanden langzaam steeds meer SEPA incasso's zie oppoppen van bedrijven die al jaren bij mij incasseren zonder dat zij daarvoor extra brieven naar mij hebben gestuurd. Ik hoop dat wij dat bos in Nederland NIET gaan omhakken om het komende halfjaar al die miljoenen enveloppen te produceren.....

Re: Meldingsplicht 16 juli 2013 12:35 #6

• DUO's Avatar
  • DUO
Wij hebben besloten om onze poulatie debiteuren met een gemigreerde machtiging NIET lastig te vallen met een brief. Via internetbankieren al 3 instanties gezien met een 1e sepa-incasso zonder dat ik vooraf een briefje met een machtigingskenmerk heb gekregen. Gelukkig maar want die was direct de prullebak (papiercontainer) in gegaan. Niet melden scheelt ons ca 150.000 Euro.
Niet te verkopen in deze tijd om het geld weg te gooien aan een volstrekt nutteloos briefje waar inderdaad geen klant op zit te wachten.
  • Page:
  • 1
  • 2
Time to create page: 0.429 seconds