zaterdag 17 november 2012

‘Een Europees keurmerk kan een impuls geven aan internationaal online shoppen’

logo-equens

De introductie van de euro was een belangrijke stap voor consumenten in de Eurozone richting één economische unie: sinds 2002 is het immers niet meer nodig om je geld te wisselen als je naar het buitenland gaat.

De parallel met de invoering van SEPA is duidelijk. Wanneer consumenten vaker iets online kopen, zorgt  de invoering van één Europese betaalzone er ook voor dat er meer over de grenzen wordt gekocht. Dat is waarom de Europese consumentenorganisatie Ecommerce Europe een Europees kwaliteitsmerk voor webshops wil ontwikkelen.
 
Paul Alfing, voorzitter van de betalingscommissie van Ecommerce Europe, beschreef recentelijk op deze weblog de voordelen van een Europese afzetmarkt voor webwinkels. Alfing neemt namens Thuiswinkel.org deel aan de internationale organisatie. “Met SEPA is het niet meer nodig om in ieder land waar een organisatie zaken doet een bankrekeningnummer te hebben”, verklaart de voorzitter. Anderzijds biedt het online shoppen over de grenzen ook een aantal uitdagingen. “Een boek bestellen en laten bezorgen gaat aardig goed. Maar hoe zit het met een televisie uit Oost-Europa? Bezorgen is al een uitdaging, maar wat als je de verkeerde versie hebt gekregen? Terugsturen wordt weer een ander verhaal.”
 
Ieder land in de SEPA-zone heeft nationale keurmerken zodat consumenten weten dat webwinkels goede producten leveren. Hoe weten mensen dat buitenlandse webshops dezelfde kwaliteit kunnen leveren als Nederlandse webwinkels? “Vertrouwen is ontzettend belangrijk wanneer het gaat om online aankopen. Voor grotere webshops als Amazon is dat geen probleem omdat iedereen hen kent. Kleine bedrijven hebben het veel moeilijker met het verdienen van dat vertrouwen.”
 
De vraag blijft staan hoe webwinkeliers het vertrouwen van buitenlandse kopers kunnen verdienen. Het antwoord is vrij simpel, legt Alfing uit. “Creëer vertrouwen met een Europees keurmerk. Niet om het nationale keurmerk te vervangen, maar een Europees logo zal effectiever zijn in meerdere landen. Ecommerce Europe zou de kartrekker hierin moeten zijn. Een Europees keurmerk, gecombineerd met een hoge kwaliteit aan service en verschillende betalingsmanieren, kan internationale handel een flinke impuls geven. Natuurlijk zou tegelijkertijd de Europese Unie de harmonisatie en uitvoering van regelgeving moeten nastreven.”
 
Alfing is voorzitter van de Europese organisatie die opkomt voor de belangen van bedrijven die online diensten en producten leveren in Europa. Enkele nationale keurmerken sloegen afgelopen juni de handen ineen en vormden Ecommerce Europe. Tegenwoordig bestaat de vereniging uit de landen België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen en Zweden. De missie is om de belangen van e-commerce in Europa te behartigen door communicatie en door te netwerken met verschillende betrokken instanties.
 
De nieuwe organisatie heeft als taak om e-commerce op de agenda van de Europese Unie te zetten. De introductie van SEPA en de oprichting van Ecommerce Europe is daarbij een perfecte samenloop van omstandigheden. Alfing: “De ontwikkeling liep al veel langer, maar het is goed dat het nu zo samenvalt. SEPA heeft ons geholpen om onze plannen sneller te concretiseren.” De volgende stap is meer landen te laten aansluiten. “Dan hebben we een sterkere stem in Europe. De Europese Unie heeft met ons een duidelijke gesprekspartner om te praten over het thema van de wetgeving omtrent internationaal online winkelen.”
 
Eén van de prioriteiten van de Europese organisatie is zogezegd om een Europees keurmerk te ontwikkelen. “Het is relatief simpel om een logo te ontwerpen, maar het keurmerk heeft draagvlak nodig bij de verschillende landen en de inwoners. Hoe kunnen we de juridische verschillen tussen de landen minimaliseren? Door samen te werken. Hoe meer landen zich bij ons aansluiten, hoe sneller we internationaal handelsverkeer via het web kunnen bevorderen.”

Bron: Equens
Rating:  / 0
ZwakZeer goed 


Enigma Consulting