vrijdag 8 maart 2013

‘We willen geen Maya’s zijn, maar ik verwacht serieuze problemen bij de overgang naar SEPA’

logo-equens

De overgang naar SEPA betekent voor veel bedrijven een nieuw begin, een moment van herbezinning. “Welke manier van factureren en betalen is geschikt voor welke doelgroep? Tijden zijn veranderd, met de invoering van het internet en smartphones is er ook een andere beleving van betalen ontstaan.” Juist daarom is volgens Peter Kwakernaak, directeur van AcceptEmail, SEPA voor veel bedrijven een mooie kans om factureren, herinneren en betalen opnieuw te kunnen bekijken.

AcceptEmail is nauw betrokken bij het facturatie – en betaalproces van organisaties en weet dus goed wat er speelt in de markt. Vanuit het Nationaal Forum SEPA migratie komt regelmatig de waarschuwing dat ondernemingen niet te afwachtend moeten zijn. Kwakernaak ondervindt dat deze waarschuwing niet slechts een holle frase is, maar dat er nog veel werk verzet moet worden voordat ieder bedrijf zonder problemen over is op SEPA. “Veel bedrijven zien het potentiële effect van de transitie niet. We hadden het millennium en de overgang naar de euro, maar SEPA zal een veel grotere impact hebben. We willen geen Maya’s zijn, maar ik verwacht serieuze problemen.”

Kwakernaak benadrukt dat bedrijven op meerdere facetten met SEPA te maken krijgen. “Het is veel meer dan even aan je softwareleverancier vragen of hij de software wil aanpassen.” Ook aan de voorkant zullen volgens Kwakernaak moeilijkheden ontstaan. “Denk bijvoorbeeld aan telesales. Die hele industrie krijgt te maken met grote uitdagingen, want telefonische deals met een machtiging tot incasso zijn straks niet meer toegestaan. Dat heeft volgens mij nog niet iedereen op het netvlies.” Volgens Kwakernaak ligt dat voor een deel ook aan de voorlichting over de nieuwe betaalprodukten. “Die is vooral gericht op IBAN, terwijl dat het minst spannende onderdeel van het verhaal is. Bijna niets gaat er over de Europese automatische incasso oftewel SEPA Direct Debit (SDD).”

In de markt is er volgens Kwakernaak juist behoefte aan meer informatie op het gebied van SDD. “Onder andere iDEAL, pinnen en overschrijvingen worden SCT transacties en daar hebben bedrijven niet zoveel last van, maar bij SDD treden veel meer uitdagingen op. Daar is waar klanten behoefte hebben aan oplossingen.” Vooral op het gebied van uitval, incasso’s die mislukken, kan de overgang op SEPA straks voor grote problemen bij organisaties zorgen. “Op dit moment is de uitval zo’n 2,7 procent van alle automatische incasso’s. Met de complexiteit van SEPA zoals het SDD-return proces, andere aanleverformaten of storneringsmogelijkheden bij de klanten, is de verwachting dat het uitvalpercentage stijgt. Bedrijven dienen daarom ernstig rekening te houden met deze mogelijkheid, omdat het een druk op de liquiditeit kan opleveren en er veel sneller en actiever moet worden herinnerd.”

Kwakernaak wil daarom organisaties waarschuwen dat zij de overgang naar SEPA niet moeten onderschatten. “Begin op tijd met voorbereiden en test per bank of het werkt.” Hij verwacht de grootste problemen bij organisaties die tot het laatste moment wachten. “Een stuwmeer aan opdrachten bij softwarebedrijven en testverzoeken bij banken zou ervoor kunnen zorgen dat bedrijven en webwinkels niet tijdig klaar zijn voor SEPA”, stelde hij in een artikel dat woensdag 6 maart op Emerce verscheen. Hij verwacht zelfs dat een kwart van het Nederlandse bedrijfsleven in de problemen komt hierdoor.

Bron: Equens
Rating:  / 1
ZwakZeer goed 


Enigma Consulting